Organizacje muszą być innowacyjne, aby przetrwać, ale ich biurokratyczny charakter często hamuje kreatywność. Założyciel Atari i Chuck E. Cheese’s, autor Nolan Bushnell, wyjaśnia, jak rozwiązać ten problem w formie 51 „pongów” – to znaczy bryłek rady. 20 „pongów” poświęca na znalezienie i zatrudnienie kreatywnych ludzi, oferując przy tym wskazówki, które są sprzeczne z konwencjonalnymi praktykami HR. W pozostałych punktach mówi o tworzeniu kreatywnego środowiska pracy. Jego soczyste porady są zabawne i często przydatne, chociaż książka mogłaby być lepiej zorganizowana i mniej zbędna. getAbstract poleca spostrzeżenia Bushnella menedżerom, którzy chcą zatrudniać kreatywnych ludzi i inspirować ich do najlepszej pracy.

Artykuł  przetłumaczony algorytmicznie (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze gry biznesowe.

Take-Aways

  • Niezależnie od rodzaju działalności czy branży, dobre konkurowanie wymaga ciągłych innowacji.
  • Zmiana to kultywowanie kreatywności każdej osoby na każdym poziomie organizacji.
  • „Pongi” – elastyczne wytyczne – działają lepiej niż zasady, inspirując do większej kreatywności.
  • Aby wyjść z rutyny zatrudniania w kółko tego samego typu osób, należy przyjmować różnych kandydatów.
  • Intensywność i pasja kandydatów są o wiele ważniejsze niż ich doświadczenie czy referencje.
  • Podczas rozmów kwalifikacyjnych należy zadawać nietypowe pytania, aby poznać proces rozwiązywania problemów.
  • Stworzenie środowiska pracy, które sprzyja kreatywności, jest równie ważne jak znalezienie i zatrudnienie odpowiednich ludzi.
  • Należy celebrować sukcesy, ale także pozwalać ludziom na popełnianie błędów i podejmowanie ryzyka bez negatywnych konsekwencji.
  • Mniej hierarchiczna struktura i mniejsza liczba warstw kierowniczych sprzyja kreatywności.
  • Zapewnienie mentoringu, wsparcia i autonomii oraz elastyczne podejście do procesów.

Podsumowanie

Dlaczego kreatywność?
Nolan Bushnell, założyciel firmy Atari, dał współzałożycielowi Apple Steve’owi Jobsowi swoją pierwszą pracę. Jobs ubolewał później, że ludzie w Apple oczekiwali od niego, że będzie realizował każdy pomysł. Zrozumiał, że zdrowe firmy wykorzystują błyskotliwość każdego pracownika. Niezależnie od rodzaju działalności czy branży, konkurencja wymaga ciągłych innowacji. Tempo zmian jest coraz szybsze dzięki postępowi technologicznemu, komunikacji w czasie rzeczywistym i Internetowi. Aby zachować znaczenie, Państwa firma musi się rozwijać i doskonalić. Motywem napędowym ewolucji jest kreatywność.

„Wiele osób, w tym kadra kierownicza wielu firm, ma w głowie to, że popiera innowacje, ale kiedy przychodzi do konkretów, stają się potężnymi przeciwnikami.”
Reguły hamują kreatywność. Zbyt wiele zasad sprzyja bezpłodnemu i jednorodnemu środowisku pracy. „Pongi” sprzyjają kreatywności, a reguły nie. Na przykład, gdy Jobs pracował w Atari, chciał spać w biurze przez całą noc. To naruszało politykę bezpieczeństwa firmy. Bushnell postanowił zmienić zasadę nocowania, aby nie stracić cennych pracowników. Wkrótce wielu inżynierów spędzało noce w biurze, śpiąc na futonach. Niektóre zasady muszą jednak pozostać w mocy, aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników, np. zakaz posiadania broni palnej.

„Gdy starają się Państwo uczynić firmę bardziej kreatywną, chcą Państwo rozluźnić sztywne zasady i dać kreatywnym przestrzeń do rozciągania i rozwoju”.
Poniższe pongi pomogą Państwu „znaleźć, utrzymać i pielęgnować talent” w Państwa organizacji:

Dążenie do przyciągania
Kreatywne środowiska przyciągają kreatywnych ludzi. Państwa firma jest najbardziej widoczną „reklamą samej siebie” i swojej kultury. Wiele firm nie potrafi przekazać informacji o swoich kreatywnych środowiskach poprzez strony internetowe lub wizerunek publiczny. Dla kontrastu, odwiedzający stronę kariery internetowej sieci handlowej Zappos mogą zobaczyć teledysk, w którym pracownicy Zappos noszą kostiumy, walczą na pistolety NERF lub śpiewają karaoke. Potencjalni pracownicy wiedzą, że Zappos to zabawne miejsce pracy, a Zappos przyciąga wielu kandydatów i może wybrać najlepszych z nich.

„Zrozumiałem wtedy, że oryginalny Steve Jobs wierzył, że musi znaleźć swojego następnego Steve’a Jobsa”.
To, w jaki sposób ogłaszają Państwo oferty pracy, ma znaczenie. Im bardziej kreatywne ogłoszenia, tym bardziej kreatywni ludzie odpowiadają. Humor pomaga. Proszę nagrać serię filmów wideo, aby przyciągnąć uwagę ludzi, wysłać spersonalizowane wiadomości do iPodów potencjalnych pracowników lub zastosować kreatywną taktykę rekrutacji, aby przyciągnąć kandydatów na kampusach uniwersyteckich. Na przykład agencja reklamowa, która poszukiwała copywriterów, wydrukowała ogłoszenia o poszukiwanej pomocy na serwetkach w kafeterii uniwersyteckiej.

Pongi za „kreatywną różnorodność”
Każda firma z uznaniem mówi o zatrudnianiu dla różnorodności, jednak większość praktyk rekrutacyjnych przyciąga ciągle te same typy kandydatów. Firmy nie zatrudniają dla kreatywnej różnorodności. Zamiast tego rekrutują z tych samych szkół, oczekują określonego ubioru i wyglądu, szukają odpowiednich referencji i doświadczenia, preferują potencjalnych pracowników o podobnym stylu myślenia i rozwiązywania problemów. Nawet jeżeli pracownicy wydają się zróżnicowani pod względem płci, pochodzenia etnicznego, wieku, orientacji seksualnej itd.

„Doskonały produkt lub usługa to raczej amalgamat wielu małych ulepszeń i pomysłów, niż jeden nagły piorun”.
Proszę przyjąć to, co inne. Nie należy odrzucać kandydatów, którzy ubierają się ekstrawagancko, noszą bransoletki, mają tatuaże i różowe włosy. Proszę uwzględnić osoby, które są niezręczne społecznie, nietypowe lub aroganckie. Łatwiej jest zarządzać pracownikami, którzy pasują do otoczenia, ale pracownicy obskurni mogą rozwiązywać trudne problemy. Szukać „funkcjonalnego szaleństwa”, czyli takiego rodzaju dziwacznego myślenia, które rodzi koncepcje zmieniające świat.

„Przyjęcia pozwalają ludziom mówić jako oni sami, a nie jako ich starannie skonstruowane osobowości biznesowe”.
Kreatywni ludzie tracą przewagę, gdy inni wyśmiewają ich za ich niekonwencjonalne myślenie. Ludzie mówią kreatywnym myślicielom, że są szaleni; tak mówili Steve’owi Jobsowi, założycielowi Amazonki Jeffowi Bezosowi i Sarze Blakely, wynalazczyni Spanx. Molestowanie nie ogranicza się do placu zabaw, występuje również w środowisku pracy. Chociaż firmy mogą uważać, że wspierają kreatywność, to jeżeli kierownictwo odmawia poparcia nowych pomysłów, wprowadzenia zmian lub przyjęcia świeżych propozycji, w końcu kreatywni pracownicy zniechęcą się. Proszę rekrutować tych niedocenianych ludzi z firm unikających zmian – są oni ogromnym zasobem.

Pongi na rozmowie kwalifikacyjnej
Niektórzy potencjalni kandydaci wyglądają dobrze na papierze. Ale jeżeli polegają Państwo na referencjach jako ostatecznym filtrze, tracą Państwo szansę na zatrudnienie wielu wspaniałych pracowników. Na przykład, dyplom ukończenia szkoły wyższej mówi, że kandydat był w stanie ukończyć cztery lata studiów. Proszę jednak pomyśleć o wielkich przedsiębiorcach, którzy nie ukończyli studiów, takich jak Jobs i Steve Wozniak, Bill Gates, David Geffen i Mark Zuckerberg. „Poseurs” zawsze mają wypolerowane życiorysy i świetne umiejętności prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych. Mówią wszystko, co trzeba, ale nie potrafią znaleźć kreatywnych rozwiązań ani wymyślić świetnych pomysłów.

„Jeśli próbuje Pan stosować te same zasady do każdej osoby lub okoliczności, okaże się, że zasiał Pan pole, które jest jałowe i jednorodne”.
Intensywność i pasja są ważniejsze niż doświadczenie czy referencje. „Można szkolić pracowników w zakresie zasad funkcjonowania firmy, ale nie można ich nauczyć pasji”. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub w trakcie każdego spotkania z potencjalnymi pracownikami, należy spróbować rozeznać, którzy kandydaci mają prawdziwy napęd i głębię. Zachęcić potencjalnych pracowników do omówienia swoich pomysłów, hobby i zainteresowań. Gdy ludzie mówią płynnie na temat, który dotyka ich pasji, ich rozmowa będzie energiczna i autentyczna. Wtedy właśnie mówią z serca.

„Ograniczanie swoich kreatywnych do jednego i tylko jednego projektu może być dla nich tak frustrujące, że raczej przeszkadza niż pomaga w ich ogólnej wydajności.”
Wielu kreatywnych ludzi – podobnie jak Benjamin Franklin i Karol Darwin – ma hobby, które jest oznaką dociekliwego umysłu. Hobby wskazuje na pragnienie intelektualnych wyzwań i zdolność do głębokiego przeżywania czegoś. Charakter hobby jest drugorzędny; każde hobby sygnalizuje entuzjazm i kreatywność. Często wiedza, którą dana osoba zdobywa dzięki swojemu hobby, ma praktyczne zastosowanie w pracy. Na przykład Al Alcorn, inżynier w firmie Atari, wykorzystał swoje doświadczenie z modelami pociągów do zaprojektowania joysticka w kontrolerze ręcznym.

„Era, kiedy firmy powoli ewoluowały, kiedy przez wiele lat badały swoje miejsce w krajobrazie biznesowym i powoli się zmieniały, już minęła”.
Zadawanie nietypowych pytań podczas rozmowy kwalifikacyjnej pozwala kandydatom ujawnić, w jaki sposób myślą i rozwiązują problemy. Na przykład Bushnell często pyta kandydatów, ile kilogramów ryżu rocznie jedzą Chińczycy. Nie zna odpowiedzi i nie bardzo go to interesuje. Zadając to pytanie, pokazuje mu, w jaki sposób dana osoba znajduje odpowiedź. Zadawać pytania dociekliwe, które sięgają pod powierzchnię. Jeżeli potencjalny pracownik mówi o projekcie, nad którym pracował, proszę zadawać pytania uzupełniające. Ktoś, kto był naprawdę zaangażowany w projekt, będzie w stanie opowiedzieć o nim ze znawstwem i entuzjazmem.

Pongi do świętowania
Wiele firm zatrudnia pomysłowych ludzi, ale nie potrafi im umożliwić wprowadzania innowacji w pełnym zakresie. Utrzymanie środowiska, które promuje i pielęgnuje kreatywność jest równie ważne jak znalezienie i zatrudnienie odpowiednich ludzi, a także pozwala im na produktywny rozwój.

„Pasja i bycie interesującym samo w sobie nie opłaca czynszu, więc pasjonaci, interesujący ludzie często pracują na nudnych stanowiskach, ponieważ nikt inny nie chce ich zatrudnić.
Aby zainspirować osoby kreatywne, należy robić przerwy od codziennej harówki i organizować uroczystości. Przyjęcia zwiększają energię i entuzjazm ludzi oraz tworzą nieformalne drogi komunikacji, które przekraczają funkcje i hierarchię. Na przyjęciu stażysta może nawiązać rozmowę z prezesem, księgowi z marketingowcami itd. W nieformalnym otoczeniu ludzie mogą czuć się bardziej komfortowo, omawiając sprawy lub problemy pracowników. Luźna, uroczysta atmosfera przyjęcia może pobudzić kreatywność i rozwiązywanie problemów. Na przykład na jednym z cotygodniowych przyjęć w firmie Atari inżynierowie postanowili zagrać ze sobą w grę w prowadzenie samochodu. Połączyli osiem oddzielnych gier i w ten sposób narodziła się koncepcja gier wieloosobowych. Wkrótce Atari wydało grę Indy 8, która przyniosła większe dochody niż jakakolwiek inna gra w ofercie.

„Mentoring jest niezwykle cenny – to, że jest to utarte słowo, nie oznacza, że jest to zbyt zużyte pojęcie”.
Proszę pomóc swoim kreatywnym ludziom uniknąć wypalenia zawodowego, ogłaszając niespodzianki w postaci urlopów i dni wolnych. Zbyt ciężka praca, nawet nad projektami, które się kocha, powoduje zmęczenie i utratę perspektywy. Czas wolny pozwala pracownikom na przerwę, nadrobienie zaległości w śnie i naładowanie baterii.

Pongi za sukcesy i porażki
Od czasu do czasu należy poświęcić czas na ponowne przeanalizowanie „złych” pomysłów. Czasami kryją się w nich klejnoty. Na przykład, gra strzelająca Quack firmy Atari nigdy nie przeszła do historii, dopóki Bushnell nie poprosił pracowników o wybranie sześciu złych pomysłów i zrealizowanie ich. Quack stał się w końcu wielkim producentem pieniędzy. Pozwolić swoim ludziom na porażkę. Unikanie błędów hamuje kreatywność. Jeżeli ludzie zrozumieją, że porażka jest częścią procesu twórczego, nie będą się bali ryzykować. Porażki rzadko są całkowitymi katastrofami. Na przykład komputer Apple Lisa z początku lat 80. okazał się klapą. XX wieku, był klapą, ale posłużył jako prekursor udanego Macintosha, który pojawił się później.

„Im bardziej horyzontalny jest łańcuch dowodzenia w firmie, im mniej jest stopni od twórcy do prezesa, tym lepiej firma ma się pod względem twórczym”.
Gdy ludzie nie boją się porażki, chętniej podejmują ryzyko. Podejmowanie ryzyka jest niezbędne, aby przetrwać w świecie, w którym wczorajsza innowacja jest jutro przestarzała. Musi Pan również chronić siebie i swoją firmę. Należy przeznaczyć pewien procent budżetu na ryzykowne projekty, które w przyszłości mogą się bardzo opłacić. Jeśli się nie powiodą, Państwa firma nie poniesie porażki razem z nimi.

„Jednym z najlepszych sposobów wspierania komunikacji jest zmuszanie pracowników do wspólnego spędzania czasu, czy tego chcą, czy nie.”
Nawet w najbardziej kreatywnym ekosystemie biznesowym zdarzają się sceptycy. Ich negatywna energia osłabi kreatywność innych pracowników, jeżeli tylko Państwo na to pozwolą. Ci ludzie nie udzielają konstruktywnej krytyki, to obstrukcjoniści, którzy na wszystko mówią „nie”. Należy pozbyć się negatywnych opinii, zmuszając każdego, kto wskaże na problem, do zaproponowania rozwiązania. Wymaganie od krytyków, aby napisali swoje zastrzeżenia, zmusza ludzi do przemyślenia swojego sprzeciwu oraz do bycia konkretnym i dokładnym. To otwiera drzwi do rozwiązywania problemów.

Pongi w miejscu pracy
W miarę jak firmy rosną i dojrzewają, nabywają szczeble zarządzania, polityki i procesy. Ta instytucjonalizacja hamuje kreatywność. Płaskie organizacje – firmy o mniej hierarchicznej strukturze i mniejszej liczbie warstw zarządzania – sprzyjają kreatywności.

Aby zwiększyć kreatywność, należy zmniejszyć liczbę sposobów, w jakie firma mówi „nie”.
Rozważenie przeniesienia zespołów kreatywnych do innych miejsc. Lockheed stworzył „Skunk Works” jako miejsce realizacji projektów specjalnych. Dzisiaj „skunkworks” mogą być poufnymi lub tajnymi zadaniami, takimi jak grupa Microsoft Research lub przeprojektowanie Lincolna przez Forda. Zespoły pracują poza siedzibą firmy, w specjalnym skrzydle w budynku głównym lub na terenie kampusu korporacyjnego. W takim otoczeniu można złagodzić zasady, odizolować grupę od codziennej działalności firmy i zapewnić jej dodatkowe środki.

Praca poza miejscem zamieszkania sprzyja budowaniu zespołu. Wyjazdy na rekolekcje zmuszają pracowników do spędzania czasu razem, wspólnych posiłków i rozmów. Zmiana rutyny i otoczenia pozwala ludziom rozmawiać o tematach, które mogłyby być dla nich krępujące. Fizyczne zaplecze Państwa firmy wpływa na kreatywność wewnątrz. Firma rozrywkowa uWink pokryła swoje wewnętrzne ściany farbą tablicową, aby zwiększyć kreatywność. Pracownicy używają kredy do pisania po ścianach.

Pongi dla kreatywnych
Gdy ludzie przejmują wyłączną własność pomysłu, mogą stać się defensywni i kontrolujący. Należy budować kulturę, w której zasługi za pomysły przypadają wszystkim zaangażowanym. Większość wielkich innowacji to wynik pracy ludzi, którzy budują, rozwijają i przerabiają oryginalną koncepcję. Pracownicy powinni identyfikować się z Państwa marką i dostrzegać, że ich pomysły przyczyniają się do czegoś większego.

Mentoring pomaga kreatywnym ludziom dać z siebie wszystko. Często innowatorzy pracują w odosobnieniu nad nowatorskimi projektami, które niewiele osób rozumie. Utalentowani ludzie potrzebują wsparcia w czasie nieuniknionej porażki lub odrzucenia. Proszę okazać zainteresowanie i dowiedzieć się wystarczająco dużo o ich projektach, aby mówić ich językiem. Kreatywni ludzie nie zawsze są świetnymi komunikatorami. Ich menedżerowie i mentorzy muszą się z nimi porozumiewać i być orędownikami ich pomysłów.

Zarządzać pracownikami kreatywnymi inaczej niż innymi pracownikami. Ich podejście rzadko jest liniowe. Wielu najbardziej kreatywnych ludzi na świecie ma zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). Ich umysły kipią od pomysłów i możliwości. Proszę pozwolić im podążać za inspiracją, gdy tylko ją znajdą. Nie należy ich ograniczać do jednego projektu na raz. Muszą Państwo znaleźć równowagę pomiędzy podążaniem za falą mózgową a dotrzymywaniem terminów.

„Przeładować” kreatywnych pracowników, mówiąc im z wyprzedzeniem, nad jakimi projektami będą pracować. W ten sposób jeszcze przed rozpoczęciem projektu zaczną się zastanawiać nad związanymi z nim problemami. Na przykład, gdy kierownictwo Atari ostrzegło inżynierów, że gry muszą być grywalne według standardów europejskich w ciągu sześciu miesięcy, zakończyli oni badania na długo przed datą premiery.

O Autorach

Inżynier i przedsiębiorca Nolan Bushnell założył firmę Atari i Chuck E. Cheese’s i jest uważany za wynalazcę branży gier wideo. Gene Stone był ghostwriterem w ponad 30 książkach.

Rate this post