Gary Shapiro, szef Consumer Electronics Association, studiował koreańską sztukę walki tae kwon do i zdobył czarny pas. Zdał sobie sprawę, że kadra kierownicza może uczyć się od innej klasy ekspertów w dziedzinie sztuk walki, słynnych japońskich wojowników: tajemniczych, starożytnych ninja. Ci zaradni ludzie wykorzystywali wszystko, co mieli pod ręką, aby wykonać swoje śmiertelne misje i stali się mistrzami innowacji. Shapiro wyjaśnia, jak wykorzystać swoją wersję etosu, strategii i taktyki ninja do osiągnięcia Państwa celów biznesowych. Niestety, to nie jest dokładnie Sun Tzu o sztuce wojennej. Shapiro opływa swoje rady w off-topic, gorące komentarze na temat rządu, ale wystarczy przyciąć się do relacji o innowacjach. Największym atutem książki jest 24-stronicowy epilog, w którym Shapiro opowiada o tym, jak zbudował International Consumer Electronics Show, stając się dominującą na świecie imprezą handlową branży konsumencko-technologicznej. Pomimo wad, getAbstract uważa, że inni liderzy stowarzyszeń mogą czerpać pożyteczne korzyści z podejścia ninja Shapiro do innowacji.
Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze gry menedżerskie.
Take-Aways
W biznesie trzeba zdobyć jak najwięcej klientów.
Proszę zastosować „dziesięć zabójczych strategii” zaczerpniętych z innowacyjnej, nastawionej na cel postawy „wojowników ninja” ze starożytnej Japonii. Po pierwsze, skupić się na zwycięstwie.
Po drugie, zbudować odpowiedni zespół lub „siłę uderzeniową”. Po trzecie, podejmować ryzyko.
Po czwarte, „przygotować się do walki”. Być zdyscyplinowanym i skoncentrowanym na swoim celu.
Po piąte, być elastycznym w planowaniu strategicznym; w razie potrzeby dokonywać zmian.
Po szóste, być etycznym. Rozumieć „kodeks ninja”, który kształtuje Państwa działania.
Po siódme, łamać zwykłe zasady działania, aby konkurować i zmylić wroga. Ninja polegali na „szpiegostwie, sabotażu” i „infiltracji”.
Po ósme, „wprowadzaj innowacje lub giń”.
Po dziewiąte, wiedzieć, że Państwa innowacje mają pozytywny wpływ poza Państwa firmą.
I po dziesiąte, stosować „stealth”, szczególną umiejętność ninja. Proszę zaskoczyć swoich konkurentów i trzymać ich w niepewności.
Podsumowanie
Ninja lubili wygrywać
Samuraje byli wysoko urodzonymi wojownikami starożytnej Japonii, podobnie jak europejscy rycerze w czasach średniowiecza. Samuraje żyli według kodeksu honorowego zwanego Bushidō. Ich największą chwałą była śmierć w walce. Jak pisał XIV-wieczny samuraj Shiba Yoshimasa: „Głównym celem, dla którego człowiek odrzuca swoje życie, jest uczynienie tego albo dla dobra cesarza, albo w jakimś wielkim przedsięwzięciu generała wojskowego.”
„Przedsiębiorczość, w połączeniu z innowacjami technologicznymi, naprawi gospodarkę światową i wyprowadzi nas z gospodarczego dołka.
To szlachetny, bohaterski sentyment, ale nieszczególnie napędzany przez określone cele. Samuraje byli szlachtą. Nie musieli być zdolnymi wojownikami; zachowywali rangę samuraja, nawet jeśli byli kiepskimi szermierzami. Cenili sobie honor i szacunek, ale nie skuteczność czy osiąganie celów.
Japońscy wojownicy ninja, którzy pracowali dla samurajów, byli całkowicie skoncentrowani na wynikach. W przeciwieństwie do samurajów, ninja pochodzili z biednych rodzin. Samuraje wybierali ninja na podstawie ich wyjątkowych umiejętności jako wojowników i ich specjalnych zdolności w zakresie „szpiegostwa, sabotażu, infiltracji i zabójstw”. Ninja byli największymi prześcigaczami. Oceniali siebie – i inni oceniali ich – tylko na podstawie wyników. Nie dbali o wizerunek, cenili sukces.
„Dziś podziwiamy kieszonkowe urządzenia, które mają większą moc obliczeniową niż rakiety Apollo, które zabrały Amerykanów na Księżyc”.
Ninja „podróżowali w przebraniu. Wdarli się w szeregi wroga, wchodzili do zamków wroga, aby je podpalić i dokonywali zamachów, przybywając w tajemnicy”. Aby wykonać swoje ukradkowe misje, zwykle wbrew niewiarygodnym przeciwnościom i nieprzeniknionym fortyfikacjom, ninja musieli być pomysłowymi mistrzami zaskoczenia i innowacji.
„Potrzeba szczególnej wizji, aby dostrzec możliwości, rzadkiej odwagi, aby je wykorzystać i wyjątkowo uzdolnionego zespołu, aby odnieść sukces”.
Aby dzisiejsze organizacje mogły odnieść sukces, biznesmeni muszą stać się mistrzami innowacji, a to oznacza postęp, wzrost i nowe podejścia. Firmy nie mogą się rozwijać bez zmian. Innowacja w biznesie przybiera trzy formy:
„Ewolucyjna – Wszyscy oczekują pewnych ulepszeń rynkowych, na przykład mocniejszych chipów komputerowych.
„Rewolucyjna” – Ludzie nie przewidują pewnych postępów, które są rewolucyjne, na przykład pojawienia się smartfonów.
„Przeszkadzający” – Niespodziewane ulepszenia zmieniają wszystko, jak np. gdy telefony komórkowe zmieniły rynek telefonów stacjonarnych.
„Po raz pierwszy w historii najbardziej wartościowa firma na świecie – Apple – sprzedaje nie samochody czy ropę, lecz elektronikę użytkową.
Aby osiągnąć swoje cele, należy uczyć się od starożytnych ninja, jak podchodzili do swoich zadań, opracowywali plany, prowadzili wojnę, pokonywali przeciwności i zdobywali cele. Proszę naśladować „10 cech innowacji ninja”:
- „Twoim celem jest zwycięstwo”
Thomas Edison wynalazł żarówkę, ale jego najważniejszym osiągnięciem była elektrownia Pearl Street w Nowym Jorku. Żarówka Edisona była niezwykła, ale bez zasilania elektrycznego żarówki były bezużyteczne. Zwycięstwo Edisona nadeszło 4 września 1882 roku, gdy kazał robotnikowi wcisnąć przełącznik, aby zasilić centrum Manhattanu w energię elektryczną. Wiele firm rozbłysło dzięki żarówce Edisona i, co ważne, stacji Pearl Street.
„Żadna firma działająca na wolnym rynku nie może odnieść trwałego sukcesu, dostarczając te same produkty z tym samym marketingiem i tymi samymi marżami”.
Celem Edisona było nie tylko wymyślanie genialnych wynalazków, takich jak żarówka czy fonograf. Starał się również, aby jego wynalazki były praktyczne. Edison miał na uwadze swój ostateczny cel: dla niego prawdziwe zwycięstwo oznaczało zrewolucjonizowanie życia dla społeczeństwa. Proszę zdefiniować swoje zwycięstwo i dążyć do niego.
- „Państwa siła uderzeniowa”
Wielu ludzi myśli o Edisonie jako o odosobnionym umyśle, który wymyślał jeden genialny wynalazek za drugim i pracował na własną rękę. Do chwili śmierci Edison posiadał 1 093 różnych patentów. Nawet The New York Times nazwał go „samotnym geniuszem”. To popularne wyobrażenie jest błędne. Edison pracował z dużym zespołem asystentów.
„Pokażcie mi wybitnego adepta sztuk walki, a ja wam pokażę kogoś, kto wie wszystko o opóźnionej gratyfikacji”.
Eric D. Isaacs, pisząc w Slate, wyjaśnił, że Edison prowadził „pierwsze na świecie laboratorium badawczo-rozwojowe na dużą skalę, wysoko zorganizowaną, wielofunkcyjną placówkę, w której pracował 40-osobowy zespół naukowców i techników”. Rzeczywiście, w szczytowym okresie działalności dla Edisona pracowało ponad 200 naukowców i innych pracowników. Każdy innowator ninja potrzebuje pomocy. Proszę zebrać odpowiedni zespół, który będzie wspierał Państwa pracę.
- „Na wojnie ryzyko jest nieuniknione”.
„Intel Inside” to jeden z najbardziej pamiętnych przekazów reklamowych w świecie biznesu. Był to śmiały pomysł, gdy Intel wprowadził go na początku lat 90. W tamtych czasach ludzie kupowali komputery na podstawie rekomendacji znajomych lub dlatego, że chcieli pracować z określonym zestawem wbudowanego oprogramowania. Marketingowcy Intela byli przekonani, że ich chipy mogą stać się ostatecznym wyróżnikiem, który sprawi, że jeden komputer będzie bardziej pożądany od drugiego.
„Jednym z wielkich cudów innowacji jest to, że rodzi ona więcej innowacji”.
Intel wydał setki milionów dolarów na promocję przesłania Intel Inside wśród potencjalnych nabywców komputerów. Ta ryzykowna decyzja okazała się wielkim sukcesem dla producenta chipów. Dzięki temu, że jego chip stał się pożądaną marką, Intel zyskał miliardy dolarów w sprzedaży nowych komputerów. Aby wygrać, należy być przygotowanym na podjęcie ryzyka.
- „Przygotować się do bitwy
Bycie pierwszym nie zawsze jest najlepszą strategią. Proszę wziąć pod uwagę doświadczenia firmy Microsoft z jej tabletem PC. W 2000 roku Bill Gates zaprezentował pierwszy komputer typu tablet. W nowym modelu Microsoft zastosował specjalne oprogramowanie do rozpoznawania pisma ręcznego. Jak powiedział Gates, „Tablet to komputer, który praktycznie nie ma ograniczeń – i przewiduję, że w ciągu pięciu lat będzie najpopularniejszą formą komputera sprzedawanego w Ameryce.” Jednak Microsoft spędził dekadę na marketingu swojego tabletu z niewielkim powodzeniem.
„Skuteczna strategia to żywa strategia; musi być realizowana w sposób umożliwiający zmianę taktyki”.
Gates i jego współpracownicy nie mogli przekonać użytkowników komputerów, że pisanie odręczne na stosunkowo drogich tabletach jest lepsze niż robienie tego samego na papierze. Microsoft stworzył produkt z funkcjami, których nikt nie chciał. W 2010 roku firma wycofała się z produkcji ostatniego tabletu. Mniej więcej w tym samym czasie Apple wprowadził na rynek iPada, sprzedając pierwszego dnia ponad trzy miliony tabletów.
„Niektórzy z Amerykanów, którzy odnieśli największy sukces na wojnie, w polityce i biznesie, odnieśli również spektakularne porażki.
Microsoft źle przewidział swój tablet PC. Apple przewidziało, że będzie to mały, zgrabny Mac. Proszę wyciągnąć wnioski z błędu Microsoftu: Dobrze zaplanować, zanim wejdzie się na rynek. Nie tracić koncentracji na celach długoterminowych, pomimo niepowodzeń.
- „Sztuka wojny”
Po tym, jak Apple zaprezentował iPada, na targach CES (International Consumer Electronics Show) w 2011 roku pojawiło się ponad 50 innych firm prezentujących tablety. Dziś na rynku jest już tylko pięć lub sześć różnych tabletów. Co się stało z pozostałymi? Wszystkie firmy badały te same rynki tabletów, interpretowały identyczne dane i wspólne trendy. Opracowały te same rozwiązania. Jednak tylko nieliczni potrafili zidentyfikować wyjątkowe możliwości, zdobyć się na odwagę, aby je wykorzystać i zatrudnić odpowiednich pracowników, aby zdobyć udział w rynku.
„Jedynym sposobem na pokonanie przeciwnika jest zrobienie czegoś, czego on się nie spodziewa”.
Wprowadzanie na rynek nowego produktu przypomina wyruszanie na wojnę. Nie można wygrać wojny, jeżeli nie ustawi się wszystkich sił z wyprzedzeniem i nie wykona się jej bezbłędnie. Takie standardy są trudne do osiągnięcia. Nie dziwi więc, że jednym z czołowych produktów skutecznie konkurujących z iPadem jest Kindle Fire firmy Amazon, założonej i kierowanej przez Jeffa Bezosa. Ten innowacyjny lider uosabia wiele cech, które charakteryzują wojowników ninja. Bezos i Amazon ciężko pracują nad tym, aby dobrze radzić sobie z podstawami. „Zaczynamy od klienta i działamy wstecz”, mówi Bezos.
- „Kodeks ninja”
Ninja nie przejmowali się tym, czy wynajmujący ich watażkowie prowadzą sprawiedliwe czy niesprawiedliwe wojny. Jako najemnicy chcieli pracować. Ninja nie zastanawiali się też, czy walczyć w sposób honorowy, jak samuraje. W rzeczywistości ninja nie czuli się związani regułami wojennymi i upewniali się, że ich przeciwnicy o tym wiedzą. To budziło strach u ich wrogów.
„Większość ludzi źle reaguje na zmiany i próbuje się im przeciwstawić, podobnie jest w firmach”.
Ninja działali zgodnie z własnymi zasadami postępowania. Zachowywali dyscyplinę we wszystkich swoich działaniach zawodowych, szczególnie w „intensywnym studiowaniu i trenowaniu” sztuk walki. Ninja tworzyli gildie i wyznaczali sobie wysokie standardy. Bycie ninja oznaczało zobowiązanie do doskonałości. Ninja łamali konwencjonalne zasady, ale żyli według ścisłego kodeksu etycznego. Podobnie współcześni biznesowi ninja muszą być przykładami „etycznego zachowania”.
- „Ninja łamią zasady”
Około 20 lat temu w branży elektroniki użytkowej wybuchła ostra wojna o formaty kamer. Trwała walka o wyprodukowanie najwyższej jakości miniaturowej kamery. Firma Sanyo zdmuchnęła konkurencję, wystawiając na targach CES maleńką kamerę w szklanej gablocie. Ludzie bardzo chcieli się zbliżyć do stoiska Sanyo, aby zobaczyć i sfotografować to niesamowite urządzenie. Rywale Sanyo nie potrafili wymyślić, jak mogliby skopiować tę maleńką kamerę.
„Ninja nigdy nie jest pozbawiony opcji, ponieważ potrafi wykorzystać wszystko na swoją korzyść”.
Na targach Sanyo dokonało na swoich konkurentach przewrotu w stylu ninja, czyli wojny psychologicznej. Mały aparat zamknięty w ochronnym szkle był modelem niedziałającym. Sanyo zastosowało znaną od dawna taktykę ninja – oszukać wroga – aby namieszać w głowach zespołów projektujących produkty konkurencji.
Samuraje nigdy nie angażują się w takie oszustwa. Wygrywając lub przegrywając, walczyli otwarcie i honorowo. Nie ninja. Oni łamali wszystkie zasady, aby wygrać. Przesłanie dla współczesnych korporacyjnych ninja: Być etycznym i uczciwym, ale pozostać innowacyjnym. Nie ograniczać się restrykcyjnymi zwyczajami.
- „Innowacja albo śmierć
W walce ninja mieli ograniczoną broń i jeszcze bardziej ograniczone zasoby. Wróg znacznie przewyższał liczebnie ninja i miał lepsze, bogatsze uzbrojenie. Wrogowie, którzy schwytali ninja, nie okazywali litości i zawsze dokonywali egzekucji. Mimo to ninja zachowali pewne zalety. W walce z pojedynczym przeciwnikiem ninja mógł liczyć na zwycięstwo dzięki intensywnemu treningowi sztuk walki. Uwięziony ninja może wykorzystać swoje wyższe umiejętności, aby uciec.
„Ninja stosują się do wojskowego przysłowia, że żadna strategia nie przetrwa pierwszego kontaktu z wrogiem.
Co najważniejsze, ninja byli mistrzami swojego środowiska. Rozwinęli niezbędną kreatywność, spryt i zdolność adaptacji, aby wykorzystać wszystko, co mogli znaleźć, do pokonania pozornie niemożliwych sytuacji. Dla ninja, którzy przetrwali dzięki swojemu sprytowi i odwadze, wszystko zawsze sprowadzało się do tego samego wyboru: Innowacja lub śmierć. Ta filozofia definiuje dzisiejsze konkurencyjne środowisko biznesowe.
- „Armia ninja”
Innowatorzy Ninja przyczyniają się do sukcesu swoich firm, ale ich wpływ często wykracza daleko poza ich organizacje. Zmiany, które wywołują, mogą zrewolucjonizować całe branże i społeczeństwa. Proszę rozważyć dramatyczny wpływ innowacji na współczesną technologię i zastosowanie jej do zmiany świata. Weźmy na przykład demonstracje Arabskiej Wiosny w 2011 roku. W obliczu dyktatorów, którzy kontrolowali informacje, obywatele wykorzystywali sieci społecznościowe i technologię mobilną do organizowania się i zmieniania swoich społeczeństw. - „Wojownik Cienia”
Ninja byli mistrzami skradania się. Ich „tak zwane techniki ninjutsu” miały na celu zapewnienie, „że przeciwnik nie wie o naszym istnieniu”. Ninja polegali na przebraniu, kamuflażu, podstępie i oszustwie, aby ukryć się przed swoimi wrogami.
„O ile sztuka walki jest sztuką, o tyle bycie ninja jest zawodem”.
Dzisiejsi korporacyjni ninja mogą również korzystać z „ukradkowych innowacji”, aby wyprzedzić swoich konkurentów. Ukradkowa innowacja ma miejsce, „gdy przedsiębiorstwo zdobywa przewagę (…) dzięki niespodziewanej innowacji, tworzy nowy rynek lub nowy ważny segment rynku i przesuwa punkt ciężkości rozwoju innowacji w całej nowej branży”.
Państwa firma musi inicjować zakłócenia, a nie być ich ofiarą. „Rozwój w trybie stealth” jest trudny do osiągnięcia i utrzymania, ale tajemnica jest potężną bronią, którą można dodać do arsenału ninja.
O autorze
Gary Shapiro kieruje Consumer Electronics Association, które organizuje coroczne międzynarodowe targi Consumer Electronics Show. Napisał bestseller The Comeback i jest felietonistą Huffington Post i Forbes.