Gen. armii USA Stanley McChrystal (Ret.) zdał sobie sprawę, że walka z Al-Kaidą jest niemożliwa w ramach tradycyjnych struktur dowodzenia i kontroli w wojsku. Jego innowacyjne podejście „Team of Teams” stworzyło szybką, elastyczną i kompetentną sieć na miejscu zdarzenia, która poczyniła znaczne postępy w walce z terroryzmem. Obecnie McChrystal jest na emeryturze, a jego firma doradcza pomaga firmom wdrażać zasady „Team of Team” w biznesie. W wywiadzie przeprowadzonym przez pisarza i konsultanta ds. przywództwa Brooka Manville’a, McChrystal szczerze opowiada o wyzwaniach, jakie jego firma napotkała w trakcie wdrażania systemu u klientów biznesowych i wyjaśnia najważniejsze lekcje, jakie powinni wyciągnąć liderzy biznesu. Metoda McChrystala jest innowacją w toku. getAbstract zaleca, aby być na bieżąco.

Artykuł  przetłumaczony algorytmicznie (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze gry biznesowe.

Take-Aways
Przed przejściem na emeryturę w 2010 r. gen. armii USA Stanley McChrystal (Ret.) zastosował nowatorskie podejście do walki z Al-Kaidą.
W ramach swojej nowatorskiej strategii „Team of Teams” zjednoczył współpracujące jednostki wokół jednej misji, zachęcał do dzielenia się wiedzą w ramach sieci i ograniczał zaangażowanie liderów w działania na pierwszej linii.
Zmodyfikowana wersja tej strategii sprawdza się również w środowisku biznesowym.
Aby grupy współpracowały bardziej efektywnie, musi zmienić się rola liderów: Ci, którzy są najbliżej sytuacji w terenie, potrzebują więcej swobody, aby działać według własnego uznania.
Liderzy mogą odpuścić, jeżeli wszyscy inni rozumieją i wspierają cele firmy.
Podsumowanie
Gen. armii USA Stanley McChrystal (Ret.) kierował wojskową stroną wojny z terroryzmem aż do przejścia na emeryturę w 2010 roku. Pod jego kierownictwem siły zbrojne USA i ich międzynarodowa koalicja odniosły duże korzyści w walce z Al-Kaidą w Afganistanie, jednocześnie znacznie zmniejszając liczbę własnych ofiar. W ramach swojej innowacyjnej strategii „Team of Teams” zjednoczył współpracujące jednostki wokół jednej misji, zachęcał do dzielenia się wiedzą w ramach sieci i ograniczał zaangażowanie liderów w działania na pierwszej linii. W rezultacie powstała zwinna, skuteczna, w większości autonomiczna sieć. Firma konsultingowa McChrystala stosuje obecnie metodę Team of Teams, aby uczynić firmy szybszymi i bardziej elastycznymi.

„Osiągnięcia tego generała na polu bitwy polegały w mniejszym stopniu na tradycyjnych zdolnościach przywódczych, niż na 'oduczeniu się dowodzenia i kontroli’ – odpuszczeniu władzy, gdy rozwijał w dużej mierze samorządną, międzyorganizacyjną sieć wojowników i wywiadu, która funkcjonowała szybko, elastycznie i ze śmiertelną przedsiębiorczością przeciwko terrorystom”.
Strategia McChrystala sugeruje, że przywódcy powinni mniej angażować się w codzienne działania i pozwolić ludziom najbliższym sytuacji podejmować decyzje na miejscu. Pozwalanie podwładnym na dokonywanie wyborów może sprawić, że firma będzie szybsza i bardziej elastyczna, ale trzeba mieć utalentowanych ludzi, którzy mają talent do rozwiązywania problemów i dobrze współpracują z innymi. Wojsko doskonale radzi sobie z rekrutacją i rozwojem najlepszych ludzi, ale dla firm znalezienie odpowiednich pracowników i określenie właściwych nagród w bardzo płynnym środowisku może być wyzwaniem. Podczas wdrażania Team of Teams, McChrystal i jego koledzy zauważyli również inne różnice: Firmy nie mają takich możliwości zbierania informacji jak armia, a pracownicy często nie mają jasnego pojęcia o celach firmy. Informacje od przywódców organizacji wzmacniają jednostki w grupie. Gdy ludzie mają informacje potrzebne do zrozumienia celów organizacji, mogą podejmować decyzje zgodnie z priorytetami firmy. Co najważniejsze, liderzy muszą ufać swoim ludziom w terenie w podejmowaniu decyzji.

„Prawdziwa sprawność Team of Teams wynika z tego, że liderzy są w stanie monitorować szybko zmieniającą się sytuację, ale ostatecznie ufają innym, którzy decydują o działaniach na pierwszej linii. Hasło brzmi: 'oczy na wierzchu, ręce na wierzchu’.” (US Army Gen. Stanley McChrystal, Ret.)
Przywódcy, którzy nie chcą się zmienić, utrudniają wdrożenie podejścia „Team of Teams”. Dokonanie niezbędnych zmian w kulturze firmy wymaga zaangażowanego lidera. W niektórych przypadkach zmiany następują stopniowo, zaczynając od jednej jednostki. W ten sposób ludzie mogą się stopniowo dostosowywać. Strategia „Team of Teams” to praca w toku: McChrystal i jego współpracownicy nadal uczą się od organizacji, z którymi pracują – i po drodze dostosowują metodę.

O autorze
Brook Manville jest dyrektorem firmy konsultingowej Brook Manville LLC. Regularnie współpracuje z Forbes i jest autorem wielu książek na temat przywództwa.

Rate this post