getAbstract poleca tę książkę każdemu, kto planuje wspinać się po drabinie korporacyjnej, chociaż autorka Susan DePhillips nie zawarła w niej nic rewolucyjnego i niewiele nowego. Jednak przeprowadziła wywiady z dziesiątkami kierowników z listy Fortune 500 i sprowadziła wyniki do sensownych rad, które przedstawia w krótkich, przejrzystych segmentach. Podejście kadry kierowniczej jest bezpośrednie, czasami zaskakujące, np. gdy omawiają, co kobiety powinny zrobić, aby awansować. Ci menedżerowie są mądrzy – ale jeżeli mają Państwo już dojrzałość i samoświadomość, aby skorzystać z ich mądrości, to być może nie jest ona potrzebna. W końcu, czy ludzie z problemami z nastawieniem rozpoznają, co jest nie tak? Czy widzą, że niepotrzebnie grają ofiarę? Książka staje się rzeczywiście wzruszająca, a przez to trzeźwiąca, gdy członkowie kadry kierowniczej opowiadają o kompromisach, jakich dokonali, aby dojść na szczyt. Większość z nich bierze odpowiedzialność za swoje wybory, ale z żalem mówią o utracie części życia swoich rodzin lub o uszczerbku na zdrowiu. Niestety, niektórzy członkowie kadry kierowniczej pozwolili DePhillips na identyfikację, inni nie, dlatego DePhillips przedstawia ich rady anonimowo. W rezultacie otrzymują Państwo silny konsensus, ale nie zawsze mogą Państwo poznać osoby, które kryją się za tymi historiami.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze gry szkoleniowe i symulacyjne.

Take-Aways

  • To Państwo są odpowiedzialni za własną drogę na szczyt.
  • Aby zostać kierownikiem wysokiego szczebla, będzie Pan musiał dokonać wielu kompromisów.
  • Aby awansować, należy wykazać się zawodową ciekawością. Proszę dowiedzieć się wszystkiego o swojej firmie.
  • Stać się dla niej niezastąpionym. Wyodrębnić prywatną niszę.
  • Mówić głośno. Wyrażać swoje pomysły i być gotowym na konfrontację z przełożonymi.
  • Ogólnikowiec ma większe szanse na zdobycie szczytu niż specjalista.
  • Proszę dotrzymywać wszystkich zobowiązań, a będą Państwo wyróżniać się wśród innych.
  • Większość ludzi źle znosi krytykę. Jeżeli otrzymają Państwo krytykę, należy potraktować ją poważnie i opracować plan usunięcia swoich słabości.
  • Granie ofiary to samobójstwo w karierze.
  • Jeżeli będą Państwo osiągać wzorowe wyniki, pieniądze pójdą w ślad za nimi.

Podsumowanie

Kto kieruje firmami z listy Fortune 500?
Być może zaskoczy Państwa fakt, że ludzie, którzy kierują firmami z listy Fortune 500, są z reguły całkiem przyziemni – nawet jeżeli zasiadają we wspaniałych biurach. Z wywiadów z wieloma prezesami wynika, że większość z nich uważa swoją pracę za przyjemną, lubi i ceni swoich współpracowników. Nie pragną władzy dla niej samej, ale chcą mieć możliwość wpływania na swoje organizacje. Ponieważ lubią swoją pracę i zależy im na ludziach wokół nich, chcą poprawić los wszystkich zaangażowanych.

„Pragnienie osiągnięcia pozycji kierowniczej często przesłania zrozumienie prawdziwych realiów i ustępstw, które są niezbędne do osiągnięcia takich poziomów w organizacji.”
Co więcej, większość dyrektorów generalnych doświadczyła poprawy swojej sytuacji osobistej, ponieważ wielu z nich miało skromne początki. Niezależnie od wykształcenia, większość z nich musiała zapracować na swoją pozycję. Zaczęli pracować wcześnie, czasami już jako dzieci, i nie mieli wielu luksusów, które mają dzisiejsi pracownicy. W związku z tym ci prezesi mogą stać się niecierpliwi wobec młodszych pracowników, którzy oczekują szybkich zysków finansowych lub których rozpraszają nowe zabawki technologiczne.

Co się wygrywa, a co się traci
Jeżeli chcą Państwo zostać kierownikiem, muszą Państwo liczyć się z bardzo ciężką pracą. Kadra kierownicza w firmach z listy Fortune 500 jest dobrze opłacana, ale pracuje średnio 65 godzin tygodniowo. Przychodzą jako pierwsi rano i wychodzą jako ostatni wieczorem. A jednak, gdy oceniają swoich pracowników, bardziej cenią sobie wydajność niż długie godziny pracy. Liczą się wyniki.

„Aby osiągnąć znaczący awans zawodowy i służyć organizacji, w której się pracuje, trzeba być gotowym do wejścia po pas. Nikt nie będzie Pana szanował, jeżeli Pan tego nie zrobi”.
Większość kierowników przyznaje, że zapłacili osobistą cenę i poszli na kompromis, aby dostać się na szczyt. Najczęściej żałują kompromisu między pracą a życiem rodzinnym. Podążanie ich drogą na szczyt oznacza utratę dużej części wczesnych lat życia Państwa dzieci. Ponadto należy się spodziewać, że wraz z awansem będzie Pani miała mniej przyjaciół. Pozycja będzie definiować Pana w oczach podwładnych: dla nich nie będzie Pan po prostu sobą, współpracownikiem, będzie Pan swoim tytułem. Nie będzie Pan miał wielu zainteresowań. Mogą Państwo nadszarpnąć swoje zdrowie. Straci Pan prywatność. Pana dochody będą podawane do wiadomości publicznej, a ludzie będą oceniać Pana pracę, pytając publicznie, czy jest Pan wart swojej wysokiej pensji.

„Istnieją dwa krytyczne warunki ciekawości zawodowej: zdolność i siła napędowa. Zdolność oznacza posiadanie umiejętności lub zdolności do zrobienia czegoś, natomiast napęd to posiadanie energii i inicjatywy, aby konsekwentnie to realizować.”
Dyrektorzy nie wierzą zbytnio w ostatnie, przyjazne ludziom zmiany w miejscu pracy, takie jak elastyczne grafiki, urlopy rodzinne lub praca w domu. Mogą wziąć poprawkę na osobisty kryzys najlepszego pracownika, ale niezależnie od tego, co mówi polityka firmy, oczekują, że zanim przyznają jakiekolwiek przywileje, trzeba się wykazać. W rzeczywistości wielu kierowników postrzega te programy jako zwykłe public relations i uważa, że ci, którzy przesadnie podkreślają zalety środowiska pracy, w końcu nie odniosą sukcesu w świecie korporacji.

Zrozumieć swoją organizację
Długie godziny pracy, kompromisy i dostosowanie się do organizacji to tylko warunki wstępne sukcesu. Potrzebny jest również pewien poziom inteligencji i kompetencji – ale co ważniejsze, należy wykorzystać swój intelekt i zdolności do zdobycia głębokiej wiedzy o firmie. Proszę zacząć od przestudiowania raportu rocznego. Proszę pracować z nim do momentu, aż go Państwo zrozumieją, a w razie potrzeby poprosić o pomoc.

„Często to właśnie zagłębianie się w szczegóły lub poszerzanie wiedzy o swojej pracy, organizacji lub branży sprawia, że Państwa praca staje się fascynująca lub pociągająca”.
Proszenie o pomoc świadczy o Państwa ciekawości zawodowej – kolejnym kluczowym czynniku sukcesu. Ludzie lubią mówić o rzeczach, które dobrze znają, a Państwo będą się wyróżniać, jeżeli będą zadawać pytania. Kierownicy, którzy odnieśli sukces, chętnie poznają szczegóły dotyczące ich działalności.

W miarę możliwości należy ćwiczyć umiejętność krytycznego myślenia. Na przykład, nie należy po prostu badać i raportować informacji, lecz je analizować. Następnie należy nauczyć się przekazywać to, czego się Państwo dowiedzieli, w sposób jasny, bezpośredni i zwięzły. Dobra umiejętność pisania od razu wyróżni Pana, ponieważ wiele osób pisze słabo, mimo że wydaje im się, że piszą dobrze.

Zostać generalistą
W miarę wspinania się na szczyt trzeba będzie dokonywać wyborów. Jednym z pierwszych jest to, czy zostać generalistą czy specjalistą. Powinien Pan poznać jedną specjalizację na wylot, ale ostatecznie musi Pan generalizować. Po pierwsze, jeżeli skupi się Pan tylko na swojej specjalności, to stawia Pan swoją karierę na to, że będzie ona nadal istotna dla firmy. Jeżeli krajobraz technologiczny ulegnie zmianie – co jest nieuniknione – może Pan zostać pozostawiony sam sobie. Po drugie, osoba na stanowisku kierowniczym musi wiedzieć, jak działa cała firma. Bardziej prawdopodobne jest, że rozwinie Pan tę wiedzę, stosując podejście ogólne, wykonując w razie potrzeby ruchy boczne i zawsze pozostając elastycznym.

Mówić głośno i być niezastąpionym
Ludzie sukcesu zwracają na siebie uwagę. Proszę nie bać się wyrażać swoich opinii podczas spotkań. Posiadając zarówno wiedzę specjalistyczną, jak i ogólną, powinni Państwo być pewni swoich pomysłów, nawet jeżeli czasami będą się Państwo sprzeczać z przełożonymi. Proszę mówić prawdę, aby zyskać ich szacunek. Gdy inni wyrażają swoje opinie, proszę je odnotować. Może się okazać, że zmieni Pan swoje stanowisko, gdy pozna Pan nowe informacje. W ten sposób również zyska Pan ich szacunek.

„Sukces w świecie korporacji wymaga krytycznego myślenia i dociekliwego podejścia do pracy.
Aby odnieść sukces, należy uczynić się niezastąpionym. Proszę wykonać te trzy kroki:

Rozwijać mistrzostwo zawodowe – Poznać całą wiedzę merytoryczną i praktyczne umiejętności związane z Państwa dziedziną.
Rozwiązywanie „kluczowych problemów” – Bez względu na to, czym się Pan zajmuje i gdzie Pana firma umieściła, proszę naprawiać rzeczy, które wymagają naprawy.
Wytyczyć swoją „niszę” – poznać jeden obszar firmy lepiej niż ktokolwiek inny i wykorzystać swoją specjalizację do stworzenia nowej wartości dla całej organizacji.
Charakter to przeznaczenie
Awanse nigdy nie opierają się wyłącznie na kompetencjach technicznych. Oprócz wiedzy i umiejętności, decydujące znaczenie ma Państwa charakter. Gdy po raz pierwszy dołączą Państwo do firmy, proszę się rozejrzeć. Proszę zbadać teren polityczny. Jaka jest kultura korporacyjna? Jak organizacja reaguje na nowe pomysły? Jak ludzie współdziałają w niej? Czy chcą Państwo być jej częścią?

„[Nie] należy mylić kierowania swoją karierą z … szukaniem numeru jeden”.
Następnie należy spojrzeć w głąb siebie. Pani nastawienie może zadecydować o Pani sukcesie. Jeżeli ludzie nie lubią z Panem pracować, będą Pana unikać. Jeżeli nie potrafi Pan współpracować z innymi, przełożeni to zauważą i mogą pomyśleć, że nie będzie Pan dobrym kierownikiem. Dlatego w relacjach zawodowych należy być profesjonalnym i przyjaznym. Aby być profesjonalnym, należy być bezpośrednim, nawet jeśli prowadzi to do nieporozumień – ale nigdy nie należy być obelżywym czy obraźliwym. Aby być przyjaznym, należy po prostu zwracać uwagę na ludzi. Słuchać, dowiedzieć się, kim są i ustalić, co jest dla nich ważne.

„Kluczem dla profesjonalisty o dużej sile przebicia, zorientowanego na osiągnięcia, jest wykształcenie w sobie pewności siebie, która przewyższa niepewność świata pracy”.
Wreszcie, należy dotrzymywać zobowiązań i dotrzymywać terminów. Obecni członkowie kadry kierowniczej Fortune 500 dorastali w czasach, gdy słowo było zobowiązaniem i uważają, że luźne podejście obecnego pokolenia do zobowiązań jest zaskakujące i irytujące. W korporacji program organizacji jest ważniejszy od Państwa; niech on kieruje Państwa zobowiązaniami. Można się łatwo wyróżnić, odpowiadając na wszystkie telefony w ciągu 24 godzin. Proszę używać technologii jako narzędzia, a nie jako czynnika rozpraszającego.

Stracić nastawienie
Problemy z nastawieniem były przyczyną wielu fatalnych potknięć na drodze do sukcesu:

Nie być osobą, która nie chce przyjąć nowych zadań – Nie być negatywnie nastawionym. W każdym zadaniu należy znaleźć okazję do nauki.
Nie przynosić do pracy swoich problemów osobistych – To niestosowne i rozpraszające zarówno dla Pana, jak i dla innych ludzi.
Proszę nie być egoistą – Nawet jeżeli może się to Panu udać, ponieważ jest Pan taki dobry.
Nigdy nie należy grać ofiary – Niektóre ofiary wydają się wierzyć, że mają prawo do sukcesu. Inne interpretują wszystko, co dzieje się w miejscu pracy, jako osobisty atak. Na przykład, jeżeli nie dostaną awansu, to dlatego, że szef ich nie lubi. Zamiast tego proszę wziąć odpowiedzialność za swoje wyniki i za swój sukces.
Przyjąć krytykę
Jeżeli podejmuje Pan działania, może Pan popełnić błąd i ludzie będą Pana krytykować. Jest to niekomfortowe. W reakcji na to niektórzy ludzie odfiltrowują negatywne komentarze, wpuszczając tylko to, co chcą usłyszeć. Niektórzy zamykają się w sobie, niektórzy walczą, a niektórzy po prostu uciekają. Nie słuchają i pozwalają swoim myślom błądzić. Aby poradzić sobie z tą potencjalnie trudną sytuacją, należy planować. Należy regularnie prosić o informacje zwrotne, a nie czekać na coroczny przegląd. Należy śledzić swoją wydajność, zapisując sukcesy i porażki.

„Przekaz większości kierownictwa jest prosty: 'Gdy osiągnie Pan wyniki, pieniądze przyjdą za Panem'”.
Gdy ktoś Panią krytykuje, proszę powtórzyć słowa krytyki, aby upewnić się, że je Pani zrozumiała. Nawet jeżeli wydaje się ona niedorzeczna, należy potraktować ją poważnie. Nie należy ignorować krytyki. Należy rozmawiać tak długo, aż uda się ustalić, co można zrobić, aby poprawić sytuację. Nigdy nie należy mówić o tym, że szef jest nieogarnięty, ponieważ w ten sposób zyskuje się opinię osoby sprawiającej kłopoty.

„Wielu z nich, szczególnie w wieku powyżej 50 lat, uważa, że kadra kierownicza musi dbać o swoje zdrowie, bez względu na wymagania zawodowe”.
Czasami pewna krytyka może wskazywać Państwu, że obecna organizacja nie jest już dla Państwa najlepszym miejscem. W takiej sytuacji należy odejść jak najłagodniej. Negocjować o wysokość odprawy, którą uważa Pan, że powinien otrzymać. Spotkać się z przełożonym i przedstawicielem działu kadr, aby zaplanować swoje odejście. Proszę przećwiczyć, co Pani powie i zaplanować ich reakcje.

Szczególne wyzwania dla kobiet
„Tylko osiem firm z listy Fortune 500 ma prezesa płci żeńskiej. Niektóre kobiety, nie chcąc walczyć z tymi przeciwnościami, zakładają własne firmy, co udaje się kobietom dwukrotnie częściej niż mężczyznom. Kobiety często spotykają się z bezpośrednim uprzedzeniem (np. gdy liderzy organizacji uważają, że kobieta nie poradzi sobie na danym stanowisku), nieodpowiednimi propozycjami seksualnymi, a nawet jawnym molestowaniem. W takich okolicznościach należy wybrać swoją bitwę. Wnoszenie oskarżeń lub publiczna konfrontacja z każdym incydentem spowoduje, że będzie Pani postrzegana jako osoba sprawiająca kłopoty, ale w razie potrzeby ma Pani możliwość odwołania się. Kobiety często sabotują swój własny sukces poprzez takie zachowania jak

Podkreślanie wyglądu nad wydajnością – Kobiety mają tendencję do podkreślania lub pomniejszania swojej seksualności, a także do przyjmowania „męskich” zachowań, takich jak przeklinanie.
Nie wykorzystywanie mocnych stron, które wynikają z bycia kobietą – Bądź współczująca. Słuchać. Używaj humoru, aby z wdziękiem odeprzeć niestosowne komentarze.
Branie konfliktów biznesowych do siebie – W świecie korporacji trzeba być gotowym do ostrej dyskusji, a następnie odpuścić i iść dalej.
Wstrzymywanie się – Kobiety często nie chcą się wypowiadać lub zwracać na siebie uwagi. Ponieważ awansuje się poprzez nagradzanie za dobrą pracę i pomysły, ukrywając swoje możliwości, strzela się sobie w stopę.
Dyskusja o wynagrodzeniu
Jeżeli zbytnio skupi się Pani na pieniądzach, będzie Pani rozczarowana. Jeżeli jednak skupi się Pan na wyzwaniach związanych z pracą i na swoich osiągnięciach, pieniądze przyjdą. Gdy trzeba negocjować wynagrodzenie, należy to robić taktownie, ponieważ sprawa jest wybuchowa. Na szczeblu kierowniczym wynagrodzenie jest sposobem komunikowania wartości, więc kwestionowanie wynagrodzenia jest jak mówienie przełożonemu: „Nie wie Pan, ile jestem warta”. Nie należy grozić odejściem w celu rozwiązania sporu o wynagrodzenie; negatywne konsekwencje będą się za Panem ciągnąć przez długi czas. Firmy biorą pod uwagę wiele czynników przy ustalaniu wynagrodzenia, w tym również takie, o których może Pan nie wiedzieć, więc nie powinien Pan opierać swoich żądań na wynagrodzeniu kolegi. I proszę się nie dziwić, jeżeli Państwa koledzy wiedzą, jak wysoko wynagradzani są ich rówieśnicy i emocjonalnie angażują się w rywalizację o wynagrodzenie – nawet jeżeli wszyscy Państwo zarabiają wysoko.

Bilans
W pewnym momencie trzeba będzie spojrzeć wstecz na swoją karierę i zadać sobie pytanie: „Co teraz robię?”. Proszę przeanalizować wszystkie elementy działalności i kultury korporacyjnej i ocenić swoje sukcesy w każdym z tych obszarów. Przeanalizować swoje wyniki, aby zobaczyć, jak dobrze sobie radzą Państwo w porównaniu do swoich planów. Jak daleko posunął się Pan na swojej drodze? Czy nadszedł czas na przesunięcie w bok lub inną zmianę? Czy udało się Panu wykroić swoją niezastąpioną niszę? Czy posiada Pan wszystkie potrzebne umiejętności?

O Autorce

Susan A. DePhillips przez ponad 20 lat pracowała jako specjalista ds. zasobów ludzkich. Pracowała również jako wiceprezes firmy handlowej. Jest konsultantką biznesową i pisarką.

Rate this post