W tej niezwykłej książce o związkach między psychologią a zarządzaniem Adrian Furnham nie przedstawia systemu zarządzania opartego na zasadach psychologicznych, lecz raczej zbiór obserwacji ułożonych w luźnym porządku alfabetycznym, począwszy od „starzejącej się siły roboczej”, a skończywszy na „romantycznych związkach w miejscu pracy”. Furnham mówi, że jego celem jest „edukacja w zabawny sposób”. W dużej mierze mu się to udaje. Książka przypomina staromodną księgę pamiątkową, pełną przypadkowych pomysłów, cytatów i list. Niektóre z nich są uderzające, jak na przykład to, że Furnham zauważa podobieństwa między dyrektorami generalnymi a skazańcami – obaj mają skłonność do paranoi, narcyzmu i aspołeczności. Inne nie wydają się szczególnie wstrząsające, ale bez wątpienia czas, nastrój i okoliczności zadecydują o stopniu istotności lub przydatności poszczególnych spostrzeżeń. getAbstract stwierdza, że książka wydaje się być napisana raczej dla okazjonalnych dawek inspiracji niż do czytania od początku do końca.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze gry szkoleniowe i symulacyjne.

Take-Aways

  • Psychologia jest istotna nie tylko w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Ma wpływ na projektowanie biur i produktów, marketing i inne aspekty strategii biznesowej.
  • Siła robocza starzeje się i menedżerowie potrzebują nowych umiejętności, aby poradzić sobie ze starszymi pracownikami.
  • Ludzie pozostają przy pracy, która odpowiada ich osobowości, a organizacje indoktrynują swoich członków do swoich wartości – dlatego z czasem zmniejsza się różnorodność w miejscu pracy.
  • Prezenty mogą budować dobrą wolę, ale mogą też okazać się nieskuteczne, jeżeli odbiorcy źle zinterpretują dobrze pomyślany gest.
  • Polityka w miejscu pracy jest nieunikniona, ponieważ ludzie z natury lubią plotki, intrygi i intrygi.
  • Czynniki środowiskowe, takie jak zapach, muzyka i wystrój, mogą wpływać na motywację pracowników i klientów.
  • Osoby ubiegające się o pracę mogą wyolbrzymiać swoje doświadczenie i umiejętności, ale tylko nieliczni są jawnymi oszustami.
  • Zdrowy rozsądek nie dla wszystkich oznacza to samo. Idee, które dla jednych wydają się oczywiste, dla innych mogą być dziwaczne.
  • Pracownicy reagują na nagrody i kary, nie są samomotywacją.
  • Ludzi mniej interesuje to, ile zarabiają, niż to, jak ich wynagrodzenie wypada na tle kolegów.

Podsumowanie

Psychologia i biznes
Menedżerowie, których obowiązki obejmują nadzór, muszą pamiętać o następujących podstawowych zasadach psychologii człowieka:

Miłość i praca, jak powiedział Zygmunt Freud, są najbardziej potencjalnie spełniającymi się zajęciami, jakie oferuje życie. Ludzie potrzebują zarówno interesującej pracy, jak i humanitarnego środowiska pracy.
Większość ludzi potrzebuje czerpać z pracy pewną satysfakcję psychologiczną.
Każdy ma swoje szczególne zalety i talenty. Należy je rozpoznać i wykorzystać dla większego dobra.
Większość ludzi nie zmienia się zbytnio po osiągnięciu dorosłości.
Zarówno dziedziczność, jak i środowisko są ważne, ale wpływ środowiska jest najsilniejszy w dzieciństwie.
Ludzie wybierają zawody i firmy, które odpowiadają ich osobowości, a organizacje wywierają efekt homogenizacji. Dlatego z czasem w organizacji zmniejsza się różnorodność i zróżnicowanie.
Płeć jest źródłem różnic, których nie należy ani negować, ani wyolbrzymiać.
Kultura (nie rasa) jest kolejnym źródłem różnic w wyobrażeniach ludzi na temat pracy, sprawiedliwości, współpracy i innych aspektów wykonywania pracy.
Ponieważ ludzie są z natury istotami społecznymi, wymiar społeczny ma ogromne znaczenie w miejscu pracy. Czasami przebywanie wśród współpracowników jest przyjemne, a czasami bolesne.
Życie, w tym życie w pracy, jest niesprawiedliwe. Dobrzy ludzie nie zawsze otrzymują swoją sprawiedliwą nagrodę, a źli ludzie często otrzymują niezasłużone wyróżnienia.
Proszę nauczyć się polegać na sobie i wziąć odpowiedzialność za swój rozwój osobisty i zawodowy.
Polityka nigdy nie zniknie z miejsca pracy, ponieważ ludzie w naturalny sposób walczą o władzę, rozsiewają plotki i kombinują.
Ludzie, którzy są szczęśliwi w pracy, będą prawdopodobnie szczęśliwi w życiu i odwrotnie.
Menedżerów się tworzy, a nie rodzi. Zarządzanie to umiejętność, której można się nauczyć.
Praca może się bardzo zmienić, ale ludzie nie – i nie zmienią się.
Psychologowie w miejscu pracy
Stereotypowy obraz psychologa to brodaty Europejczyk, którego pacjenci leżą na kozetce i opowiadają swoje sny. Jednak psychologowie robią coś więcej niż tylko notatki na temat neurotycznej nieświadomości. Są naukowcami. Obserwują, stawiają hipotezy, przeprowadzają eksperymenty, przeprowadzają testy i tworzą teorie. Zakładają, że analiza naukowa doprowadzi do głębszego zrozumienia ludzkiego zachowania.

„Niektórzy psychologowie zajmują się zachowaniem w pracy. Nazywa się ich różnie: psychologami stosowanymi, biznesowymi, przemysłowymi, menedżerskimi, zawodowymi, organizacyjnymi i pracy.”
Jedna z gałęzi psychologii, która rozwija się od I wojny światowej, skupia się wyłącznie na miejscu pracy. Psychologowie zajmują się nie tylko sprawami zasobów ludzkich, ale również innymi działaniami i funkcjami biznesowymi, takimi jak:

Projektowanie i produkcja – Architektura i układ pomieszczeń produkcyjnych, obecność lub brak muzyki, zależność między wydajnością a czasem pracy zmianowej oraz czynniki sprzyjające motywacji i bezpieczeństwu w miejscu pracy to dziedziny psychologii. Firmy mogą zapobiegać katastrofom, zwracając odpowiednią uwagę na psychologiczne konsekwencje projektowania i organizacji.
Badania i rozwój – Organizacje potrzebują kreatywności i innowacyjności, które są w dużym stopniu konsekwencją czynników psychologicznych. Jako badacze i naukowcy, psychologowie mogą mieć wgląd w motywacje kreatywnych pracowników.
Marketing – Psychologowie badają zachowania konsumentów, preferencje rynkowe, reklamę oraz psychiczne i emocjonalne cechy sprzedawców. Stwierdzili na przykład, że duża rotacja wśród sprzedawców wynika z odrzucenia, którego tak często doświadczają.
Rachunkowość i zarządzanie pieniędzmi – Wiele osób, które pracują jako księgowi lub kierownicy finansowi, ma dobre umiejętności techniczne, ale brakuje im umiejętności społecznych. Chcą oni awansować w swojej karierze, ale mogą nie nadawać się na stanowiska kierownicze. Psychologowie pomagają organizacjom radzić sobie z tym wyzwaniem.
Technologia informacyjna – Psychologowie badają, jak ludzie wchodzą w interakcje z wszechobecną technologią informacyjną i jaki wpływ ma ona na pracowników.
Kapitał ludzki – Psychologowie opracowali mierniki i techniki analizy i motywowania siły roboczej. Pomagają firmom znaleźć odpowiednich ludzi i opracować nagrody oraz inne struktury, które pozwolą im utrzymać produktywność. Badają kulturę korporacyjną, stres w miejscu pracy i zarządzanie wiedzą.
„Ludzie są kapryśni i zmienni”.
Zarządzanie wymaga zdrowego rozsądku, ale nie wszyscy zgadzają się co do tego, czym jest zdrowy rozsądek. Co więcej, zdrowy rozsądek zawiera czasami duże dawki uprzedzeń i folkloru. Dlatego niektóre rzeczy, które są sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem, są jednak prawdziwe. Na przykład większość teoretyków zarządzania preferuje Teorię Y naukowca z MIT Douglasa MacGregora, która zakłada, że ludzie chcą pracować i reagują na nagrody. Jednak wiele dowodów wskazuje na to, że pesymizm jego Teorii X, która zakłada, że ludzie są leniwi i reagują na kontrolę i karę, jest bliższy rzeczywistości.

Problemy psychologiczne w XXI wieku
Aby odnieść sukces w nadchodzących latach, kierownicy i przełożeni będą musieli zrozumieć następujące zagadnienia psychologiczne:

„Starzejąca się siła robocza” – W całym rozwiniętym świecie, a także w niektórych częściach świata rozwijającego się, pracownicy starzeją się. Firmy będą musiały zmienić sposób zarządzania, aby poradzić sobie z tym nieuniknionym zjawiskiem. Zaletą starszych pracowników jest dojrzałość, umiejętność oceny i solidne wartości. Mogą jednak opierać się zmianom, szkoleniom i rozwojowi.
„Zarządzanie lękiem lub szkolenie w zakresie umiejętności” – Wystąpienia publiczne i prezentacje są w dzisiejszych czasach częścią pracy prawie każdego menedżera. Niektóre firmy oferują kursy tych umiejętności, ale wiele osób ma głęboki i niemal nieusuwalny lęk przed wystąpieniami publicznymi. Z takimi lękami wiąże się kilka metod terapeutycznych. Menedżerowie muszą zdawać sobie sprawę, że opanowanie strachu przed wystąpieniami publicznymi jest równie ważne, jak nauczenie się trudnych umiejętności.
„Prośba o podwyżkę” – Bezwzględna wysokość czyjejś pensji ma z reguły mniejsze znaczenie niż wysokość względna. Ludzie są zazwyczaj zadowoleni ze swojego wynagrodzenia, jeżeli uważają, że jest ono porównywalne z tym, co zarabiają ich koledzy. Wiele aspektów pracy, takich jak poziom stresu i ilość swobody, jest trudnych do określenia i sprawiedliwego wynagrodzenia.
„Atmosfera” – Cała branża zajmuje się obecnie kontrolowaniem atmosfery w miejscach pracy lub sklepach, aby zwiększyć wydajność pracowników lub zmotywować konsumentów. Zapach lub muzyka w tle wpływają na nastrój ludzi i determinują ich zachowanie.
„Autentyczność w pracy” – „Autentyczność” stała się modnym słowem w dzisiejszym żargonie biznesowym. Oznacza to coś w rodzaju bycia wiernym sobie. Proszę uważać na bzdury dotyczące takich tematów jak autentyczność i wartości.
„Podstawowe wymagania dotyczące spotkania biznesowego” – Pracownicy tracą dużo czasu na spotkaniach, często dlatego, że cel spotkania jest niejasny, porządek obrad jest niechlujny lub nikt nie robi dobrego podsumowania. Aby przeprowadzić produktywne spotkanie, należy upewnić się, że mają Państwo dobry powód do spotkania, prowadzić je na stojąco, trzymać się porządku obrad i podsumować dyskusję, aby upewnić się, że wszyscy uczestnicy rozumieją decyzje i punkty działania.
„Prezenty biznesowe” – Być może dają Państwo prezent, ponieważ chcą zbudować dobrą wolę, ale często prezenty przynoszą odwrotny skutek. Odbiorcy mogą źle zinterpretować prezent lub Państwa motywację.
Słowo na „C” – Coaching jest modny, ale znalezienie odpowiedniego coacha nie jest łatwe. Przed zaangażowaniem coacha należy zadać trudne pytania.
„Downshifting” – Coraz więcej osób jest zwalnianych z pracy. Niektórzy odchodzą z pracy z własnego wyboru, ponieważ są zdezorientowani, szukają prostszego życia lub mają dość zasobne konta bankowe – chociaż badania pokazują, że wzrost bogactwa materialnego na Zachodzie nie przyniósł ludziom szczęścia.
„Zaangażowanie pracowników” – Dobrzy liderzy wiedzą, czego potrzebują i czego potrzebują ich zwolennicy – na przykład inspiracji. Ponadto większość ludzi chce wiedzieć, że ich obecność ma znaczenie i że inni doceniają ich umiejętności. Niektóre zestawy potrzeb mogą wydawać się sprzeczne. Na przykład, ludzie potrzebują zarówno autonomii, jak i poczucia przynależności społecznej. Liderzy stają przed wyzwaniem znalezienia właściwej równowagi.
„Udawanie” – Działy kadr często wymagają od kandydatów do pracy wykonania testów osobowościowych oraz udziału w rozmowach kwalifikacyjnych. Z kolei kandydaci starają się kontrolować wrażenie, jakie wywierają na innych. Niektórzy nawet oszukują samych siebie. Ale niewielu jest takich, którzy są jawnymi oszustami. Ogólnie rzecz biorąc, testy dają dość dobre oceny. Mimo pewnych różnic, nie muszą się Państwo obawiać oszustów.
„Freudowskie doradztwo zawodowe” – Doradcy zawodowi twierdzą, że mogą analizować osobowość i udzielać zaleceń dotyczących kariery zawodowej, posługując się freudowską analizą doświadczeń z wczesnego dzieciństwa, takich jak pielęgnacja, odstawianie od piersi i toaleta.
„Otwarty plan” – Otwarte biura eliminują ściany i prywatność, zwiększają hałas i rozproszenie uwagi, a mimo to ich zwolennicy sprzedają je jako zwiększające wydajność. W rzeczywistości niewiele dowodów potwierdza te twierdzenia. Większość pracowników nie lubi biur na planie otwartym. Przemieszczanie się zakłóca relacje społeczne i zmniejsza komunikację. Ponadto, dla niektórych osobowości lub rodzajów pracy, rozproszenie uwagi jest zabójcze. Proszę sceptycznie podchodzić do twierdzeń ewangelistów otwartej przestrzeni i dokładnie rozważyć ergonomiczne poświęcenia, których wymagają.
„Podstawy przywództwa” – Ludzie są istotami społecznymi, a liderzy muszą mieć doskonałe umiejętności społeczne. Jeśli ich nie mają, środowisko konkurencyjne zazwyczaj ich eliminuje. Umiejętności społeczne pomagają każdemu liderowi dogadać się i osiągnąć sukces. Jednak większość umiejętności przywódczych jest specyficzna dla danego zadania lub organizacji. Biskup potrzebuje innych cech niż dyrektor generalny ds. oprogramowania. Liderzy muszą wzorować się na kulturze i wartościach swojej organizacji. Ich ideologia musi być trafna, aktualna i spójna. Co ciekawe, badania wykazują, że przywództwo jest skorelowane z posturą fizyczną: Wydaje się, że wysocy ludzie częściej zdobywają szczyty niż niscy.
„Motywowanie pracowników fizycznych – Pracownicy fizyczni i pracownicy umysłowi różnią się od siebie, jednak większość literatury dotyczącej zarządzania skupia się na pracownikach umysłowych, i to tych lepiej sytuowanych. Pracownicy fizyczni nie kupują gadek o wartościach, wizji i misji. Pracują za wynagrodzenie i są najbardziej produktywni, gdy system ma kontrole, aby upewnić się, że ciężko pracują. W niektórych przypadkach samozarządzanie okazało się dobrym motywatorem. Kierownicy wyznaczyli zespołom pracowników fizycznych cel i pozostawili im zadanie, jak go osiągnąć. Proces ten ujawnia niespodziewane umiejętności zarządzania.
„Co robić, gdy nadchodzi siekiera?
Bezpieczeństwo pracy już nie istnieje, a pracownicy po 50. roku życia są szczególnie narażeni. Proszę zwiększyć swoje szanse na przetrwanie kariery zawodowej, podejmując następujące kroki:

Nauczyć się nowej specjalistycznej umiejętności lub procesu i upewnić się, że wszyscy ją znają.
Zarządzać swoimi przełożonymi. Nauczyć się, jak pracować z nimi, przez nich i wokół nich.
Spojrzenie z dłuższej perspektywy i zrozumienie kontekstu, w którym się pracuje.
Tworzyć sojusze i sieci społeczne w celu wzajemnej obrony.
Być optymistą i emanować pewnością siebie.
Być graczem zespołowym.
Mieć poczucie humoru i nie traktować siebie zbyt poważnie.
Dbać o zdrowie i sprawność fizyczną. Nie brać wielu dni chorobowych.

O autorze

Adrian Furnham jest profesorem psychologii w University College w Londynie. Jest konsultantem i autorem ponad 600 artykułów w czasopismach i 42 książek. Regularnie pisze felietony w Daily Telegraph i Sunday Times.

Rate this post