Pisarz naukowy Matthew Hutson dzieli się kilkoma prostymi narzędziami, dzięki którym można myśleć bardziej racjonalnie. W swobodnym, konwersacyjnym stylu zestawia on badania naukowe dotyczące irracjonalności. Nic, co sugeruje, nie wymaga wielkiego zaangażowania czasu lub wysiłku, chociaż trzeba być gotowym do rozstania się z niektórymi od dawna wyznawanymi poglądami i do zmiany zdania. getAbstract poleca ten artykuł każdemu, kto chciałby podejmować lepsze decyzje i dokonywać dokładniejszych szacunków.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze gry menedżerskie.

Take-Aways

  • Proste narzędzia mogą pomóc Państwu stać się bardziej racjonalnym.
  • Proszę uświadomić sobie, jakie emocje kryją się za Państwa myślami i przekonaniami.
  • Rozmowa z innymi, a nawet spór z wyimaginowanym przeciwnikiem, poprawi Państwa perspektywę.
  • Sposób, w jaki opisuje Pan swoje możliwości, wpływa na decyzję, dlatego proszę kwestionować własne sformułowania.
  • Irracjonalność była przydatna w trakcie ewolucji człowieka. Na przykład nadmierna pewność siebie pomaga Państwu wzmocnić swoją pozycję w grupie.

Podsumowanie

Można nauczyć się dokonywać bardziej logicznych wyborów. Na przykład ludzie mają tendencję do nadmiernej pewności siebie, gdy oceniają wartość własnych pomysłów. Spieranie się z innymi, którzy się z Panem nie zgadzają, pomaga w doskonaleniu opinii i wyciąganiu lepszych wniosków. Nauka kontrolowania negatywnych uczuć związanych z krytyką może uczynić takie dyskusje bardziej produktywnymi. Należy pamiętać, że uświadomienie sobie, jakie emocje kryją się za Państwa myślami i przekonaniami, wymaga czasu i świadomego wysiłku. W przypadku braku odmiennego partnera, można przyjąć przeciwny punkt widzenia i polemizować z samym sobą, aby ocenić i udoskonalić swoje argumenty.

„Wiele badań pokazuje, że na ocenę sytuacji wpływają przypadkowe czynniki, takie jak głód lub sposób sformułowania pytania.
W latach 80. prezes Intela, Andy Grove, musiał zdecydować, czy firma powinna zająć się procesorami, czy też pozostać w branży pamięci. W rozmowie z prezesem Gordonem Moore’em zgodzili się, że nowy prezes nie zawaha się przed zmianą. Wyobrażając sobie, jak na problem spojrzy osoba z zewnątrz, wyszli poza własne uprzedzenia i decyzja stała się prosta.

„Ludzie nie wykorzystują wszystkiego, co wiedzą, za każdym razem, gdy podejmują decyzję lub formułują osąd.” (profesor zarządzania z Duke University Jack Soll)
Gdy stoi Pan przed kilkoma określonymi wyborami, jak np. kogo zatrudnić, proszę bezpośrednio porównać je ze sobą, stosując te same kryteria, zamiast oceniać je oddzielnie. Ta metoda ujawnia oczywiste punkty różnic i eliminuje rozpraszające informacje przypadkowe. Ważne jest, aby oceniać wszystkie opcje w ten sam systematyczny sposób.

„Racjonalność epistemiczna (jasne myślenie) może przeszkadzać racjonalności instrumentalnej (skuteczne myślenie), ale zazwyczaj jej pomaga”.
Język, którym ludzie opisują swoje opcje, ma bezpośredni wpływ na ich decyzje. Poddanie w wątpliwość własnych sformułowań może pomóc w lepszym postrzeganiu swoich wyborów. Jeżeli uważa Pan, że porzucenie nudnego projektu jest „stratą” czasu, ponieważ spędził Pan już nad nim cenne godziny, może Pan paść ofiarą błędu kosztów utopionych. Jeżeli natomiast pomyśli Pan o tym jako o „uwolnieniu” cennego czasu na nowe przedsięwzięcie, może Pan podjąć inną decyzję. Proszę też zadać sobie pytanie, czy dwa oczywiste wybory są jedynymi możliwościami. Proszę spróbować wyobrazić sobie, że żadna z nich nie jest możliwa i rozważyć alternatywne sposoby działania.

Z biegiem czasu, gdy ludzie rozwijali się, irracjonalność musiała przynosić im korzyści. Na przykład samooszukiwanie się pomaga ludziom przekonać innych; nadmierna pewność siebie podnosi status jednostki w grupie. Jednak posiadanie narzędzi do jasnego myślenia najczęściej pomaga w realizacji celów człowieka.

O autorze

Matthew Hutson jest pisarzem naukowym z Nowego Jorku. Przez cztery lata był redaktorem informacyjnym w Psychology Today i pisał dla takich wydawnictw jak Newsweek, Wired i The Atlantic.

Rate this post