„Służebne przywództwo” oznacza robienie wszystkiego, co możliwe, aby poprawić życie tych, którzy są wokół nas. Wiele organizacji odnoszących sukcesy praktykuje przywództwo służebne dzięki wizjonerskim prezesom, którzy dostrzegają i doceniają wartość swoich pracowników. W tym połączeniu autobiografii i podręcznika dla kadry kierowniczej Matt Tenney przekona Państwa, że przywództwo służebne jest jedyną rozsądną opcją dla współczesnych liderów, którzy chcą zmaksymalizować potencjał swoich organizacji. Autor wyjaśnia, dlaczego dyrektorzy i menedżerowie, którzy chcą poprawić wyniki finansowe, powinni odłożyć na bok swoje ego i skupić się na wzmocnieniu pozycji swoich ludzi. Tenney oferuje unikalny wgląd, porady i inspiracje – zdobyte z trudem w więzieniu, klasztorze i sali posiedzeń – budując solidne argumenty na rzecz filozofii zarządzania opartej na przywództwie służebnym. getAbstract gorąco poleca swoje pomysły i metody liderom na każdym poziomie i tym, którzy aspirują do roli przywódców.

Artykuł  przetłumaczony algorytmicznie (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze gry biznesowe.

Take-Aways

  • Trwałe przesłanie dotyczące zarządzania, którego Matt Tenney nauczył się w więzieniu, klasztorze i w korporacji, to wartość „służebnego przywództwa”.
  • Przywództwo oznacza zaangażowanie na rzecz innych, a nie tytuł zawodowy czy miarę władzy.
  • Empatyczni liderzy są wrażliwi na potrzeby i uczucia pracowników; wiedzą, że ich firmy odnoszą sukcesy, gdy każdy czuje się doceniany i może wnieść swój wkład.
  • Kultura wsparcia angażuje pracowników, zmniejsza rotację i przyciąga utalentowanych ludzi.
  • Liderzy, którzy bardziej słuchają niż mówią, tworzą silną siłę roboczą.
  • Nieświadome uprzedzenia poznawcze mogą wywierać niekorzystny wpływ na Państwa decyzje.
  • Na przykład „uprzedzenie do status quo” powstrzymuje liderów przed podejmowaniem innowacyjnych inicjatyw, mimo że innowacje poprawiają wyniki finansowe.
  • Aby podejmować dobre decyzje, należy rozróżnić między „chęciami” a „potrzebami”.
  • Jeżeli nie stać Państwa na program szkoleniowy, proszę poprowadzić zajęcia lub zgromadzić bibliotekę książek o tematyce biznesowej i organizować comiesięczne spotkania w celu omówienia istotnych tematów.
  • Firma internetowa Next Jump wykazuje się nieustanną lojalnością wobec swoich pracowników i silnie nagradza przywództwo służebne. Rezultat: niezwykle niski 1% wskaźnik rotacji.

Podsumowanie

Chciwość staje się spokojem
Matt Tenney chciał uzyskać wolność finansową przed swoimi 30-tymi urodzinami. Początkowo podszedł do tego w niewłaściwy sposób. Jako oficer Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych zainicjował intrygę mającą na celu kradzież prawie 3 milionów dolarów w gotówce z Korpusu poprzez sfałszowanie transakcji zakupu. Zorganizował nieautoryzowaną dostawę 2,79 miliona dolarów z Banku Rezerw Federalnych w Los Angeles do bazy piechoty morskiej Camp Pendleton. Po podpisaniu ostatecznych dokumentów dostawy kupił bilet w jedną stronę do Brazylii. W drodze na lotnisko aresztowało go FBI.

„Podejmowanie codziennie małych kroków w celu wzmocnienia pozycji innych pomaga nam stopniowo stać się mniej skoncentrowanymi na sobie, a bardziej na służeniu innym.”
Spędził sześć miesięcy w areszcie, w izolatce po 22 godziny dziennie. Był zdruzgotany: Zhańbił Marines, zmarnował swoje życie i upokorzył rodzinę. Ledwo mogąc spojrzeć na siebie jako na przestępcę i zdając sobie sprawę, że może zostać skazany na 70-80 lat więzienia, modlił się: „Proszę, nie pozwól mi obudzić się rano”.

„Wyrabiając w sobie nawyk postępowania w sposób właściwy w każdej chwili, możemy stopniowo rozwijać charakter, który każdego dnia inspiruje innych”.
Aby uniknąć kosztów procesu, rząd zaproponował Tenneyowi ugodę: Przyznał się do winy i spędził 5,5 roku w więzieniu. Pobyt w więzieniu okazał się błogosławieństwem w ukryciu. Po wielu udrękach i kontemplacjach Tenney nauczył się praktykować „mindfulness”, metodę polegającą na koncentrowaniu się wyłącznie na teraźniejszości, bez rozpraszania się przypadkowymi myślami. Mógł osiągnąć spokój ducha tu i teraz, jeżeli nie porównywał pobytu w więzieniu z poprzednim życiem lub nie skupiał się na myślach o przyszłości. Tenney postanowił, że podczas pobytu w więzieniu będzie żył prosto i pilnie ćwiczył świadomość, w tym długo siedział w ciszy. Radził sobie z ciągłym hałasem i traktowaniem go tak, jakby „nie miał żadnej wartości na świecie i nigdy nie miał”. W końcu osiągnął stan spokoju. Zmotywowany, aby pomagać innym, pomógł innym więźniom osiągnąć spokój ducha.

„Osoba, która oferuje innowacyjne rozwiązania wewnątrz organizacji, może pomóc w stworzeniu znaczącej przewagi konkurencyjnej, która skutkuje wartością dodaną”.
Po wyjściu na wolność w 2006 roku Tenney przez sześć tygodni mieszkał w klasztorze i prawie zdecydował się na przyjęcie święceń. Ostatecznie uznał, że życie w zakonie byłoby dla niego „pójściem na łatwiznę”. Aby wypełnić swoje powołanie do pomagania innym, zrozumiał, że musi żyć „w prawdziwym świecie”. Spędził czas w Meksyku, organizując letnią szkołę w schronisku dla dzieci w Mazatlan. Projekt ten pozwolił mu „wykonać prawdziwą pracę polegającą na kochaniu dzieci” i pomaganiu im w dostrzeżeniu ich własnej wartości.

Służebne przywództwo
Tenney wrócił do Ameryki i był współzałożycielem rozdziału organizacji Kids Kicking Cancer w Gainesville, FL, która pomaga chorym dzieciom. Rozważając swoją dalszą drogę, zaczął się zastanawiać, jak zaangażować firmy w formalną pomoc innym ludziom. Wkrótce dowiedział się, że wiele dobrze prosperujących firm już uważa przywództwo służebne za podstawę swoich przekonań dotyczących zarządzania. Mniej więcej jedna trzecia firm znajdujących się na corocznej liście 100 najlepszych firm do pracy magazynu Fortune twierdzi, że „świadomie praktykuje przywództwo służebne”.

„Jeśli chcemy, aby ktoś podjął działania w oparciu o nasze pomysły, nie wystarczy przedstawić przekonujące argumenty; musimy dotknąć ich serc… musimy ich zainspirować”.
Na przykład, Southwest Airlines cieszą się znakomitą reputacją w zakresie obsługi klienta i zadowolenia pracowników. Były prezes Herb Kelleher dał przykład kierownictwu firmy, aktywnie działając, np. pomagając bagażowym w Dniu Dziękczynienia. Służebne przywództwo jest również podstawową wartością w Herschend Family Entertainment, gdzie Prezes Joel Manby pomaga pracownikom pierwszej linii, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej. Kelleher i Manby uważają, że trzeba kochać ludzi, którzy dla nas pracują. Obaj definiują przywództwo jako zaangażowanie na rzecz innych, a nie jako tytuł zawodowy lub miarę władzy. I obaj są praktycznymi kierownikami. Badania wskazują na wyraźny związek pomiędzy przywództwem służebnym a poprawą wyników biznesowych.

„Wspaniała kultura zespołu jest prawdopodobnie jedyną trwałą przewagą konkurencyjną, która pozostaje w nowej gospodarce”.
Next Jump, firma z branży e-commerce, nieustannie wykazuje lojalność wobec pracowników. Założyciel i prezes Charlie Kim poświęcił ścianę w swoim biurowcu na wyróżnienie wyjątkowych osiągnięć ludzi Next Jump. Kiedyś zamknął swoje biuro w Nowym Jorku, aby wszyscy mogli uczestniczyć w ślubie sekretarki. Firma oferuje pracownikom zdrowe, darmowe jedzenie i dofinansowuje siłownię pracowniczą, w której są trenerzy i różne zajęcia. Next Jump sprowadza zewnętrznych ekspertów, którzy prowadzą zajęcia na różne tematy, aby pomóc pracownikom w rozwoju osobistym i zawodowym. Firma zwraca się do pracowników z prośbą o pomysły na poprawę życia pracowników. W 2010 roku Next Jump odpowiedział na prośbę pracowników i zaczął oferować bezpłatną cotygodniową usługę prania, aby pracownicy mogli cieszyć się większą ilością wolnego czasu w weekendy. Firma przyznaje nagrodę w wysokości 30 000 USD pracownikowi, który zostanie uznany przez swoich kolegów za „najlepszego lidera służby”.

„Kiedy już znajdą Państwo w swoim zespole odpowiednich ludzi, należy zadbać o to, aby byli oni w pełni zaangażowani w pracę. W przeciwnym razie talent zostanie zmarnowany – wraz z dużą ilością pieniędzy.”
Firmy o silnej kulturze przyciągają utalentowanych ludzi, ale mogą zatrudniać bardzo selektywnie i doskonale radzą sobie z utrzymaniem zaangażowania pracowników. W 2012 r. firma Next Jump zatrudniła tylko 35 osób spośród tysięcy kandydatów. Wskaźnik fluktuacji wynosi około 1%, w porównaniu do średniej w branży wynoszącej 22%, a pracownicy regularnie odrzucają oferty konkurencji dotyczące znacznego wzrostu wynagrodzenia.

Uwaga na uprzedzenia, które wpływają na decyzje
Badania dr E. Teda Prince’a, założyciela Perth Leadership Institute, wykazały związek między zachowaniem menedżerów a rentownością ich firm. Jego dane wskazują, że nieświadome „uprzedzenia poznawcze”, przejawiające się w zachowaniu menedżerów, mogą mieć negatywny wpływ na ich zdolność do podejmowania świadomych decyzji. Większość ludzi funkcjonuje pod wpływem uprzedzeń poznawczych, które wypaczają ich percepcję i reakcje, co może mieć niekorzystne konsekwencje finansowe, osobiste i zawodowe.

„Przywódcy, którzy koncentrują się na własnych osiągnięciach, a nie na tym, jak dobrze kierują ludźmi, mają tendencję do mikrozarządzania, co prowadzi do spadku zaufania i miażdży innowacje”.
Prince twierdzi, że dwa najważniejsze błędy poznawcze to „złudzenie kontroli” i „błąd status quo”. Pierwsza tendencja powoduje, że ludzie przeceniają swoje wpływy. Często wierzą, że wydanie dużej ilości pieniędzy może rozwiązać każdy problem, dlatego wiele ich decyzji zmniejsza rentowność. Skłonność do zachowania status quo powstrzymuje liderów przed podejmowaniem innowacyjnych inicjatyw, mimo że badania pokazują, iż innowacje poprawiają wyniki finansowe. Menedżerowie, którym brakuje innowacyjnej iskry, uniemożliwiają rozwój unikalnych produktów i usług. Innowacyjność nie ma wiele wspólnego z kreatywnością, ale wiele z dyscypliną, wizją i umiejętnością realizacji pomysłu. Na przykład założyciel firmy Microsoft Bill Gates jest bardziej znany ze swojej innowacyjności niż kreatywności.

„Jest wiele, wiele powodów, oprócz uświadomienia sobie korzyści płynących z oferowania usług na światowym poziomie, dla których wzmocnienie pozycji ludzi skutkuje lepszymi wynikami.”
Innowacje przynoszą korzyści każdej organizacji, ale często innowacyjni ludzie wymagają specjalnego traktowania. Ponieważ zazwyczaj są odporni na uprzedzenia związane ze statusem quo, innowatorzy lekceważą zasady i mogą nie współpracować dobrze z innymi. Duże firmy o ścisłej hierarchii biurokratycznej mają problem z zatrzymaniem innowacyjnych pracowników. Jednak organizacje, w których kadra kierownicza praktykuje przywództwo służebne, tworzą kultury, które promują i pielęgnują innowacje. Google i lider oprogramowania SAS – obie firmy bardzo innowacyjne – są znane z wyjątkowych udogodnień dla pracowników i imponujących zysków. Każda firma może zbudować kulturę innowacyjną, jeżeli jej liderzy będą zachęcać pracowników do rozwoju i przyjmować ich pomysły. Natomiast liderzy kierujący się ego, którzy stosują mikromanewry i niechętnie dzielą się zasługami, mogą zniszczyć zaufanie i stłumić innowacje. Empatyczni liderzy są wrażliwi na potrzeby i uczucia swoich pracowników; wiedzą, że organizacje funkcjonują najlepiej, gdy każdy wnosi swój wkład.

Tutaj, aby służyć
Sukces Zappos, internetowego sprzedawcy butów, jest hołdem dla doskonałej obsługi klienta. Kiedy Nick Swinmurn i „wielki przedsiębiorca wizjoner Tony Hsieh” zakładali firmę Zappos, Swinmurn chciał powielić, a następnie udoskonalić doświadczenia konsumentów związane z zakupami detalicznymi. Zappos szkoli swoich przedstawicieli telefonicznych, aby pozostawali przy telefonie z klientami, dopóki każdy z nich nie będzie zadowolony. Przedstawiciel Zappos rozmawiał kiedyś z klientem przez 10 i pół godziny, mimo że rozmowa nie dotyczyła produktów firmy. O tej rozmowie zrobiło się głośno, a Zappos otrzymał w mediach szerokie uznanie za swoją obsługę klienta.

„Organizacje, które utrzymują wspaniałą kulturę (…), w miarę rozwoju mają tendencję do zatrudniania na podstawie dopasowania do kultury i szkolenia pod kątem umiejętności”.
Chociaż większość organizacji przyznaje, że wyjątkowa obsługa klienta buduje lojalność klientów i wysoki zwrot z inwestycji, niewiele z nich ją praktykuje i ponosi karę za to zaniedbanie. Słaba obsługa jest większym czynnikiem utraty klientów niż konkurencja cenowa, ponieważ zadowoleni klienci zapłacą wyższą cenę za wyjątkową obsługę. W rzeczywistości firmy popełniają poważny błąd, gdy inwestują więcej w pozyskiwanie nowych klientów niż w zadowolenie obecnych. Doskonała obsługa klienta zaczyna się od zadowolonych, zmotywowanych pracowników: Firmy o zdrowej kulturze pracy osiągają wyższe wskaźniki zadowolenia klientów. Pracownicy o silnej pozycji – zachęcani do samodzielnego myślenia i ufania swoim instynktom – chętnie służą swoim klientom.

Służenie i troska
Po przejściu huraganu Sandy w 2012 roku dziesiątki tysięcy pracowników z okolic New Jersey i Nowego Jorku nie miało pracy i nie miało żadnych dochodów. Pracownicy biura Next Jump w Nowym Jorku przekazali 10% swoich wypłat za jeden okres rozliczeniowy, aby pomóc pracownikom godzinowym, których firmy odwiedzili. Chęć niesienia pomocy innym jest jednym z kryteriów otrzymania pracy w Next Jump, gdzie kultura służby przyciąga utalentowanych, podobnie myślących pracowników i wzmacnia pracę zespołową.

„Prowadzenie firmy z nastawieniem na służenie innym… pomaga organizacji osiągnąć trwały sukces”.
Media społecznościowe to potężne narzędzia do dzielenia się takimi inspirującymi historiami i przesłaniami. Uprzejme, rozważne działania mają silny oddźwięk i mogą skłonić potencjalnych klientów do zrobienia interesów z Państwa firmą. Firmy mogą również skorzystać z darmowej reklamy na blogach i w serwisach takich jak Twitter i Facebook. Akty służebnego przywództwa wzmacniają Państwa markę i często mogą być źródłem pozytywnego przekazu. W ten sposób gotowość Państwa organizacji do nawiązania kontaktu ze społecznością lokalną może stworzyć przewagę konkurencyjną.

Nauka przywództwa
Służebne przywództwo wymaga ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego. Liderzy w służbie chętnie poszerzają swoją wiedzę i są otwarci na możliwości uczenia się. John Spence, ceniony międzynarodowy konsultant biznesowy i wykładowca, szacuje, że w ciągu 20 lat przeczytał około 2.000 książek o tematyce biznesowej i wysłuchał setek kolejnych na audio. Jednak przeciętny absolwent szkoły wyższej nie czyta nawet jednej książki o tematyce biznesowej rocznie. Codzienne półgodzinne czytanie czyni z Państwa mądrzejszego lidera, który potrafi lepiej służyć ludziom wokół siebie. Jeżeli nie może Pan sobie pozwolić na zaoferowanie pracownikom programu szkoleniowego, niech Pan poprowadzi zajęcia lub zgromadzi bibliotekę książek o tematyce biznesowej i organizuje comiesięczne spotkania, na których omawiane są istotne tematy.

„Jeśli będziemy czytać więcej książek o rozwoju osobistym lub zawodowym, naprawdę będziemy się wyróżniać”.
Decyzje, które Państwo podejmują, należy oceniać według tego, jak wpływają one na Państwa zdolność do służby. Nauczenie się rozróżniania między „chęciami” i „potrzebami” może pomóc w podjęciu właściwych decyzji. Ustalenie oczekiwań i odpowiedzialności wobec pracowników, aby pomóc im w maksymalizacji wydajności i realizacji ich potencjału. Miłe traktowanie ludzi może oznaczać jedynie zwykły uśmiech lub chęć wysłuchania kogoś, kto jest trochę przygnębiony, a może zmienić życie tego pracownika. Bez względu na to, jaki jest Pana stopień kierowniczy, każda interakcja z pracownikiem daje możliwość wywarcia pozytywnego, negatywnego lub neutralnego wpływu.

Proszę słuchać
W książce „7 nawyków skutecznych ludzi” autor Stephen Covey podkreśla, jak ważne jest upewnienie się, że rozumie się, co mówią inni, zanim wtrąci się do rozmowy swoje myśli i opinie. Liderzy, którzy mniej mówią, a więcej słuchają, tworzą bardziej upełnomocnionych pracowników. Należy pozwolić, aby osoby z otoczenia wyraziły swoje pomysły, zanim Państwo zabiorą głos. Ted Prince z Perth Leadership Institute uważa, że liderzy powinni mówić najwyżej „10% czasu – głównie po to, aby zadawać pytania”. Potrzebują Państwo maksymalnej ilości informacji zwrotnych, aby wypracować wartościowe rozwiązania. Zbyt szybkie wyrażenie swojej opinii może stłumić szczere odpowiedzi.

„Po tym, jak całe życie szukałem szczęścia na zewnątrz siebie, przekonałem się na własnej skórze, że my … mamy w sobie wszystko, czego potrzebujemy do szczęścia.”
Liderom łatwiej jest podejmować decyzje, gdy ich organizacje działają w oparciu o jasno określone wartości podstawowe. Wartości te stanowią fundament każdego udanego przedsięwzięcia i wyznaczają kierunek rozwoju. Decyzje lub działania, które potencjalnie mogą naruszać podstawowe wartości Państwa firmy, nigdy nie są możliwe. Kluczowe wartości dają pracownikom pewność, że mogą działać samodzielnie, nie szukając aprobaty szefa dla każdego działania. Zdają sobie sprawę, że nie zostaliby zatrudnieni, gdyby ich szef nie szanował ich zdolności decyzyjnych.

Żyć, aby inspirować
Wybitni liderzy w historii osiągnęli sukces w dużej mierze dzięki temu, że potrafili inspirować innych. Według autora książki „Start with Why” Simona Sinka, którego wykład TED obejrzano ponad 15 milionów razy, wszyscy wielcy liderzy wyrażają swoją wizję i wyjaśniają, „dlaczego robią to, co robią”. Na przykład dr Martin Luther King Jr. mówił głównie o sprawie praw obywatelskich i swojej wierze w równość rasową; rzadko przedstawiał konkretne plany wprowadzenia zmian. Niezależnie od branży lub zawodu, skuteczni liderzy łączą ludzi z dążeniem lub celem większym niż oni sami. Wielcy przywódcy muszą w trudnych sytuacjach trwać przy swoich zasadach. Łatwiej to zrobić, gdy wie się, że służy się innym i dlaczego.

O Autorze

Matt Tenney jest częstym mówcą i konsultantem Perth Leadership Institute.

Rate this post