Książka Debry A. Benton jest przewodnikiem, jak zrobić lepsze wrażenie, skutecznie sprawować władzę i rozwijać lepsze relacje osobiste w pracy. W każdej kulturze korporacyjnej cel jest paradoksalny: chce się pasować i jednocześnie wyróżniać. Opierając się na swoim doświadczeniu w pracy z liderami biznesu jako trener, szkoleniowiec i konsultant, Benton oferuje różnorodne techniki, które podkreślają osobiste umiejętności prezentacji i komunikacji. Chociaż książka ta jest skierowana przede wszystkim do menedżerów, umiejętności te przydadzą się każdemu, kto chce osiągnąć sukces. Benton łączy żywy styl pisania z efektywnymi przykładami. Książka zawiera przydatne podsumowania na końcu każdego rozdziału i krótki dodatek. getAbstract.com poleca ją jako doskonałą książkę dla każdego, kto pracuje w kulturze korporacyjnej, chociaż tematyka książki pokrywa się z nowszą pracą Bentona, How to Think Like a CEO.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze gry szkoleniowe i symulacyjne.

Take-Aways

  • Musi Pan zrobić korzystne pierwsze wrażenie na osobach, z którymi się Pan spotyka, ponieważ ludzie szybko wyrabiają sobie opinie i nieczęsto zmieniają zdanie.
  • Proszę nauczyć się zarówno wyróżniać, jak i dopasowywać, aby móc awansować.
  • Aby się wyróżnić i jednocześnie dopasować, należy być wyjątkowym, ale nie popadać w skrajności w zachowaniu.
  • Jeżeli kontroluje Pan swoje działania, może Pan kontrolować wrażenie, jakie robi Pan na innych.
  • Proszę rozwinąć wysoki poziom energii fizycznej, intelektualnej i emocjonalnej, którą posiadają ludzie sukcesu.
  • Aby wywrzeć skuteczne wrażenie, należy kontrolować ruchy ciała, postawę i gesty.
  • Proszę przyjąć optymistyczną perspektywę.
  • Lwy mają pewność siebie, odwagę i spryt.
  • Aby podkreślić swój indywidualizm i sprawić, że zostanie się zapamiętanym, należy szukać sposobów na wyróżnienie się.
  • Należy wyróżniać się z tłumu, ale jednocześnie zachowywać się w sposób akceptowalny w biznesie.

Podsumowanie

Kluczowe cechy skutecznych menedżerów i kierowników
Aby odnieść sukces, nie wystarczy być kompetentnym w tym, co się robi. Aby naprawdę odnieść sukces i utrzymać się na szczycie w biznesie, trzeba mieć silną prezencję, wpływ emocjonalny i umiejętność dogadywania się z różnymi ludźmi. Trzeba się dobrze komunikować i mieć zarówno odwagę, jak i szczęście. Z badań przeprowadzonych na ponad stu dyrektorach naczelnych, operacyjnych i prezesach firm wynika, że są to niewątpliwie cechy najlepszych menedżerów. Jednak każdy może rozwinąć te umiejętności.

„Energia emocjonalna i związane z nią umiejętności pracy z ludźmi są tym, co zaprowadzi Państwa na szczyt i tam utrzyma”.
Potrzebna jest również energia wysokiego poziomu ludzi sukcesu. Potrzebna jest energia fizyczna, aby sprostać „fizycznym wymaganiom pracy”. Potrzebują Państwo energii intelektualnej, aby zrozumieć, jak najlepiej wykonać daną pracę. Potrzebują Państwo energii emocjonalnej, aby skutecznie współdziałać z innymi. W ten sposób można kontrolować swój wpływ na innych i wiedzieć, jak odnosić się do ludzi w różnych sytuacjach. Mogą Państwo wywrzeć „pozytywne wrażenie”, cokolwiek Państwo robią.

Dobre pierwsze wrażenie jest kluczowe
To, jak ludzie postrzegają Pana, decyduje o ich wrażeniu o Panu. Dlatego, aby odnieść sukces, trzeba zrobić dobre pierwsze wrażenie. Kontrolując swoje działania, mogą Państwo kontrolować pierwsze wrażenie. Chcą się Państwo „wyróżniać i pasować”, aby inni mieli do Państwa zaufanie i szacunek, a także uważali Państwa za interesujących. Celem nie jest to, aby ludzie lubili Pana, ale aby zapamiętali Pana pozytywnie. Aby wywrzeć takie silne pierwsze wrażenie, należy być świadomym tego, jak zachowuje się Pan teraz, a następnie kształtować swój sposób działania w przyszłości. W przeciwnym razie mogą Państwo wywrzeć negatywne wrażenie, które zniweczy Państwa sukces.

„Wyróżnij się, aby wejść – robiąc korzystne pierwsze wrażenie i wywierając pozytywny wpływ na ludzi wokół siebie”.
Wywarcie dobrego pierwszego wrażenia jest tak ważne, ponieważ ludzie opierają się na swoich pierwszych spostrzeżeniach, aby odnieść się do Państwa w przyszłości. Z reguły nie zmieniają zdania. Ponieważ na podstawie wyglądu zewnętrznego wyrabiają sobie zdanie o Pana charakterze i umiejętnościach, może Pan kontrolować, co Pan im pokaże i jakie będą tego wnioski.

„Chociaż nie może Pani kontrolować uczuć innych ludzi ani ich reakcji na Panią, to jednak ich postrzeganie opiera się na tym, co widzą – a Pani może kontrolować to, co im Pani pokazuje.
Prezentować się zgodnie z określonym celem. Należy zdecydować, jakie wrażenie chce się wywrzeć, określić, co należy zrobić, aby je wywrzeć, a następnie działać zgodnie z tym. Na przykład, jeżeli chce Pan, aby ludzie postrzegali Pana jako pewnego siebie i panującego nad sytuacją, niech Pan wyrazi to, stojąc prosto i zachowując się w „powolny, kontrolowany, celowy sposób”.

Kontrolować swoją postawę i gesty
Aby wywrzeć skuteczne wrażenie, należy uważać na ruchy ciała, postawę i gesty. Gdy poruszają Państwo głową, proszę kierować się następującymi wskazówkami:

Zachować spokojny, ale czujny wyraz twarzy.
Uśmiechać się.
Trzymać głowę na poziomie. Nie należy jej opuszczać, podnosić zbyt wysoko ani kiwać.
Nawiązać kontakt wzrokowy, z uważnym spojrzeniem, które pokazuje zainteresowanie.
Nie należy patrzeć zbyt intensywnie, bo sprawi to, że druga osoba poczuje się nieswojo.
„Dopasować się, aby awansować – wyglądając, jakby się należało na górze, i dogadując się z różnymi ludźmi”.
Kiedy wchodzi się do pomieszczenia, należy poruszać się pewnie i z opanowaniem. Aby zwiększyć swój wpływ, należy zrobić pauzę – w drzwiach lub tuż przed wejściem na „scenę główną”. Proszę nauczyć się dobrze podawać rękę, aby pokazać, że są Państwo pewni siebie. Należy trzymać się mocno, ale szanować preferencje drugiej osoby dotyczące dystansu i przestrzeni. Niektórzy ludzie lubią bliskość, ale może ona denerwować innych. Gdy spotyka się ludzi po raz pierwszy, należy podać swoje imię i nazwisko, a następnie uważnie słuchać ich, aby je zapamiętać.

„Wyróżniać się i jednocześnie pasować – robiąc to, czego nie robią inni, bez popadania w skrajności”.
Dotykać odpowiednio. Dotyk może być bardzo skuteczny, na przykład wtedy, gdy używa się go, aby okazać wsparcie, pogratulować lub pocieszyć. Należy jednak pamiętać, aby używać go w sposób zaplanowany, celowy i pasujący do okazji. Proszę również wziąć pod uwagę reakcje innych osób. Jeżeli czuje Pan opór, proszę się wycofać. Z drugiej strony należy unikać samodotyku, który często wynika ze zdenerwowania, np. poprawiania krawata lub bawienia się biżuterią. Należy nauczyć się czuć komfortowo, gdy jest się odbiorcą odpowiedniego dotyku.

„Sama kompetencja nie prowadzi do sukcesu zawodowego. Aby dostać się na szczyt, pozostać na nim i odnieść prawdziwy sukces w świecie biznesu, trzeba mieć prezencję, a także wydajność, siłę emocjonalną i umiejętność dogadywania się z różnymi ludźmi.”
Dobra postawa to kolejny klucz do dobrego wyglądu. Należy stać prosto, aby sprawiać wrażenie pewnego siebie, autorytatywnego. Gdy już Pan usiądzie, proszę się opanować. Należy zatrzymać się po podejściu do krzesła i najpierw usiąść na jego brzegu. Następnie, siadając, należy siedzieć prosto.

Ubierać się jak osoby, na które chce się wpłynąć. Proszę nie zakładać niczego, co osłabia wrażenie sukcesu, jak np. szeleszcząca biżuteria czy pomięta marynarka sportowa.

„Kontroluj swoje działania, abyś mógł kontrolować swój efekt, abyś mógł kontrolować swoją karierę i mieć więcej władzy i wpływu, i zarabiać więcej pieniędzy!”.
Ostrożnie używać mowy i ciszy. Dostosować swój głos do okazji i odpowiednio dostosować ton i głośność. Dążenie do różnorodności głosowej. Mówić powoli, aby to, co Pan mówi, wydawało się ważniejsze – ale nie za wolno, bo słuchacz straci zainteresowanie. Proszę stosować techniki oddechowe, które pomogą Państwu lepiej kontrolować swój głos. Co najważniejsze, należy dobrze słuchać, ponieważ słuchanie pomoże Państwu stać się częścią bardziej efektywnego dialogu. Ludzie sukcesu słuchają więcej niż mówią i naprawdę słuchają uważnie. Proszę stosować strategiczne cisze, aby podkreślić ważne idee i zapewnić sobie większą obecność.

Nauczyć się nawiązywać relacje z innymi
Oprócz tego, że trzeba się wyróżniać, trzeba również dopasować się do innych. Wchodząc na szczyt i pozostając na nim, trzeba sprawiać wrażenie, że się do niego należy i że potrafi się skutecznie dogadać z każdym, z kim się zetknie. Krótko mówiąc, trzeba mieć dobre umiejętności pracy z ludźmi. Jest to ważne bez względu na to, jak bardzo są Państwo kompetentni lub znają się na rzeczy.

„Ludzie sukcesu robią skuteczne pierwsze wrażenie. Wyróżniają się i jednocześnie pasują do siebie, aby zyskać zaufanie, szacunek i zaintrygować.”
Umiejętność pracy z ludźmi pomoże Państwu również kontrolować sposób, w jaki oddziałują Państwo na innych. Dzięki temu jest Pan o wiele bardziej produktywny. Będzie Pani „bardziej zestrojona” z innymi, a także pomoże Pani stworzyć atmosferę, w której ludzie wokół Pani będą się lepiej ze sobą dogadywać.

Umiejętność pracy z ludźmi nie jest „sztuczką lub taktyką kontrolowania lub manipulowania ludźmi”. Nie mają też na celu uczynienia z Pani osoby jedynie sympatycznej i popularnej. Jest to raczej szereg umiejętności, które pozwalają Państwu odnosić się do ludzi w odpowiedni sposób, pasujący do różnych sytuacji. Dobrym sposobem uczenia się umiejętności pracy z ludźmi jest obserwowanie swoich wzorców lub mentorów. Obserwując, co robią i mówią, należy wybrać zachowania, które chce się naśladować, i ćwiczyć ich stosowanie. Jednocześnie należy dostosować je do swojego stylu, aby stały się własne. Inne umiejętności, które należy rozwijać, to m.in:

Otwarta i przystępna postawa.
Podchodzić do nowych ludzi, nawet jeśli wydają się niezdecydowani. Być przyjaznym i zachęcać ich do rozmowy.
Stworzyć w swoim miejscu pracy swobodną i przyjazną atmosferę.
Stać się „widocznym i dostępnym”, aby osobiście rozmawiać z pracownikami.
Pokazać trochę swojej osobistej, pozabiznesowej strony, aby zwiększyć swoje relacje z innymi.
Szanować prywatność innych osób, zachowując ich poufność.
Unikać zbyt osobistych sytuacji, takich jak angażowanie się w biurowe romanse.
Opowiadać historie, aby rozmowy były bardziej interesujące i aby pokazać swoje człowieczeństwo.
Wykorzystywać humor, aby uczynić miejsce pracy bardziej zabawnym. Proszę pokazać, że potrafią Państwo śmiać się z własnych działań. Ale proszę nie używać humoru, który jest obraźliwy, wrogi, w złym guście lub w inny sposób wywołuje negatywne wrażenie.
Zadawać pytania, aby pokazać swoje zainteresowanie i uzyskać informacje potrzebne do lepszego zarządzania.
Poprosić o okazjonalne przysługi. W ten sposób osoba, która prosi o przysługę, czuje się ważna i pokazuje, że ceni Pan jej relacje. Po otrzymaniu przysługi należy podziękować i pochwalić daną osobę.
Samorealizacja pomaga iść do przodu
Musi Pani przyjąć dodatkowe cechy osobiste, które pomogą Pani wejść na szczyt i tam pozostać. Należą do nich

Posiadanie filozofii optymizmu.
Odwagę, aby robić to, czego inni nie robią.
Posiadanie „sprytu”, aby rozwijać i prezentować swoje kompetencje.
Inicjatywa, aby wykorzystać nadarzające się okazje.
„Kiedy działają Państwo bezwiednie, tracą Państwo możliwość wywarcia pozytywnego wpływu, zbyt często wywierają negatywny wpływ i nieświadomie sabotują siebie i swoje szanse na sukces.
Chce Pan mieć optymistyczną perspektywę, ponieważ przekazuje ona „nastawienie, że większość rzeczy jest możliwa”. Taka postawa pomaga w kontrolowaniu swoich celów, myśli, zachowań i wpływu na innych. Inspiruje również ludzi. Ta pewność siebie i siła są potrzebne, aby pomóc Państwu w trudnych wyzwaniach i ryzyku.

„Ludzie wyciągają wnioski na temat Pani od momentu, w którym robi Pani pierwsze wejście i rzadko zmieniają zdanie”.
Aby zwiększyć swoją pewność siebie, należy upewnić się, że lubi się swoją pracę i jest się w niej kompetentnym. Od czasu do czasu należy „poklepać się po plecach”, nawet jeżeli są to tylko małe kroki na drodze do celu. Akceptować swoje sporadyczne zwątpienia, ale nie poddawać się im – po prostu uznać je i iść dalej. Wykorzystać „filmy mentalne”, aby stworzyć scenariusz do naśladowania. Unikać przebywania w otoczeniu negatywnych ludzi, którzy mogą ściągnąć Państwa w dół.

„Celem jest wyróżnienie się, a jednocześnie dopasowanie się do otoczenia. Trzeba dodawać wyróżniki, które podkreślają indywidualność i sprawiają, że jest się zapamiętanym – z umiarem… Pozostając w sferze dopuszczalnych zachowań biznesowych, należy wyróżniać się z tłumu.”
Posiadanie „odwagi” to połączenie „pewności siebie, odwagi, przekonania, siły charakteru, nieustępliwości, zadziorności, kręgosłupa i hartu ducha”. Te cechy są potrzebne, aby wykazać się prawdziwym przywództwem i uniknąć sytuacji, w której jest się naśladowcą. Posiadanie „odwagi” nie oznacza podejmowania zbędnego ryzyka ani wrogości, impulsywności i konfrontacji. Odwaga” oznacza raczej, że ma Pan pewność siebie i potrafi podjąć „skalkulowane ryzyko”, jeżeli wymaga tego sytuacja. Oznacza to również przejmowanie inicjatywy w zakresie nowych pomysłów i projektów. Jeżeli napotkają Państwo opór, mogą Państwo nadal robić to, co uważają Państwo za słuszne. W razie potrzeby potrafi Pan również podejmować trudne lub niepopularne decyzje.

„Ludzie sukcesu wysyłają energię. Nie „wsysają jej” tak, jak robią to osoby o szalonej energii… Z kolei osoby o zrelaksowanej energii są w stanie pracować po czternaście godzin dziennie, rozwiązywać złożone problemy i skutecznie współdziałać z wieloma ludźmi, z którymi stykają się na co dzień.”
Posiadanie „bystrości” oznacza, że łączy się z nią „podstawowa inteligencja, wiedza, spryt, umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi i zmysł biznesowy”. Łącząc skuteczność techniczną i skuteczność w kontaktach międzyludzkich, „smarts” oznacza również otwartość i elastyczność w realizacji celów. Posiadanie „bystrości” zachęca do szukania nowego spojrzenia i wkładu od innych. W miarę jak będą Państwo lepiej rozumieć naturę ludzką, będą Państwo lepiej motywować innych ludzi do osiągania dobrych wyników. Będzie Pan w stanie przemyśleć problemy i zaplanować przyszłość. Rozwijają Państwo „spryt” poprzez:

Praktykowanie myślenia sekwencyjnego, w którym logicznie krok po kroku przechodzi się od problemu do rozwiązania.
Rozpatrywanie problemów z przeszłości, aby sprawdzić, co było dobre, a co złe. Powtarzanie tego, co działa w przyszłości i eliminowanie lub zmienianie tego, co nie działa.
Eksperymentowanie z przeciwieństwami i analogiami. Mentalne usunięcie ograniczeń w podejmowaniu działań.
Wreszcie, pokazać swoją „mądrość” w sposobie mówienia i pisania. Jeżeli wymaga tego Pana kariera, proszę nauczyć się, jak zostać dobrym mówcą publicznym. Jeżeli ma Pan zamiar przemawiać do grupy, proszę wcześniej poznać swoich słuchaczy. Jeżeli ma Pan czas, proszę przygotować przemówienie i przećwiczyć je. Proszę nauczyć się skutecznie odpowiadać na pytania. Do technik tych należy powtórzenie pytania w celu wyjaśnienia i zyskania czasu do namysłu oraz nawiązanie kontaktu wzrokowego z osobą zadającą pytanie.

O autorze

Debra A. Benton jest szefową Benton Management Resources. Doradza prezesom i menedżerom w zakresie rozwoju zawodowego. Jest autorką książki „How to Think Like a CEO”.

Rate this post