Pracownicy i menedżerowie firm powinni przeciwstawiać się nieetycznym zachowaniom, ale to wymaga odwagi, aby żyć, pracować i przewodzić w zgodzie ze swoimi najwyższymi wartościami. Autor Gus Lee przedstawia „elementarz” odwagi, w tym jak kształtuje ona proces podejmowania decyzji, jak liderzy mogą ją okazywać w swojej pracy oraz jak Państwo i Państwa pracownicy mogą nauczyć się odwagi i wykorzystać ją do wspierania się nawzajem i budowania moralnych firm. Aby zilustrować etyczne zachowania, Lee omawia historie przypadków indywidualnej odwagi w życiu korporacyjnym. Jego omówienie jest czasami powtarzalne, a winiety są czasami mylące, ponieważ odwołuje się do przykładów, które przedstawił wiele rozdziałów temu. Mimo tych wad, z tych relacji można wyciągnąć ważne wnioski. getAbstract uważa, że kadra kierownicza i menedżerowie mogą nauczyć się zasad działania – i mogą je wzmocnić wśród swoich podwładnych – czytając książkę Lee i przekazując ją dalej.

Artykuł  przetłumaczony algorytmicznie (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze gry biznesowe.

Take-Aways

  • Firmy i ludzie stają przed „punktami decyzji”, gdy kryzys podważa ich podstawowe wartości.
  • Odważny wybór robi różnicę. Priorytetowo traktować charakter i zasady.
  • Opierać swoje prywatne i firmowe wybory moralne na „wysokich wartościach podstawowych”. Rozwijać charakter, czyli długoterminową zdolność do wykazywania się uczciwością i odwagą.
  • Chris Kay, Prezes Zarządu IntegWare, stworzył listę jasnych wartości zgodnych z planem strategicznym swojej firmy.
  • Każdy potrzebuje „odwagi w działaniu” w trzech obszarach: komunikacji, przewodzenia i rozwiązywania problemów.
  • Pewne umiejętności, przekonania i wiedza mogą pomóc w zdobyciu takiej odwagi.
  • Aby motywować pracowników, należy zaspokajać ich „potrzeby wyższego rzędu”, takie jak uznanie, możliwości, satysfakcjonująca praca, odpowiedzialność i poczucie spełnienia.
  • Zaspokojenie tych potrzeb ma większe znaczenie niż wysoka płaca czy dobre świadczenia.
  • Niskie wartości podstawowe mogą przynieść szybkie rezultaty, ale wysokiej jakości wartości podstawowe dają długotrwały, pozytywny wzrost.
  • Proszę zwiększyć swoją odwagę poprzez naukę i stosowanie wartości, uczciwości i dobrych praktyk.

Podsumowanie

Test na rozdrożu
Testy odwagi odbywają się w „punktach decyzyjnych” w Pana życiu, kiedy kryzysy instytucjonalne krzyżują się z Pana osobistymi przekonaniami. Na przykład, jeżeli jest Pan księgowym, co Pan zrobi, jeżeli szef poprosi Pana o zatwierdzenie audytu, o którym wie Pan, że jest niekompletny? Proszę zdecydować, czy kieruje Panią etyka, czy celowość. Zgromadzić rezerwy odwagi, aby przygotować się na trudne decyzje. Szczególnie liderzy muszą dokonywać odważnych wyborów, ale decyzje są stresujące, ponieważ ludzie opierają się zmianom i niechętnie porzucają złe nawyki. Proszę rozważyć następującą historię.

IntegWare definiuje swoje wartości
IntegWare, firma produkująca oprogramowanie do zarządzania, miała kłopoty. Kiedy Christopher Armstrong Kay, doświadczony inżynier, objął stanowisko prezesa, morale było niskie, spory częste, a firma była bliska porażki. Najpierw Kay skoncentrował się na tradycyjnych elementach biznesu: przychodach, wydajności i produkcji. Szybko jednak zdał sobie sprawę, że firmie brakuje centralnej zasady działania. Pracownicy nie znali niezbędnych wartości, takich jak „uczciwość, praca zespołowa, innowacyjność i nastawienie na klienta”.

„Odwaga jest najbardziej decydującą cechą lidera”.
Kay podjął misję, aby ich obudzić, zaczynając od swojego osobistego przykładu. Stał się dostępny, współpracował z pracownikami w sytuacjach awaryjnych i przynosił jedzenie dla pracowników, którzy pracowali do późna. Jego wysiłki dopiero zaczynały podnosić morale, gdy napotkał nowe problemy, od finansów, przez kwestie personalne, po żądania zarządu. Zatrudnił konsultanta, autora Gusa Lee, który dał mu nową perspektywę. Lee wyjaśnił, że wielu liderów firm boryka się z problemami związanymi z wartościami. Pomógł Kayowi zrozumieć, że musi mieć dość odwagi, aby pokonać swój strach przed konfliktem i poradzić sobie z problematycznymi pracownikami.

„Odważne przywództwo polega na wykorzystaniu całego naszego umysłu, charakteru i ducha, aby bronić zasad bez względu na przeciwności, bez względu na strach”.
Kay w końcu nalegał na odpowiedzialność i zwolnił swojego czarującego, nieefektywnego dyrektora operacyjnego, który wykorzystywał sprawy rodzinne jako wymówkę dla kłamstw i słabej realizacji. Zdobywając się na odwagę i pokonując strach przed konfrontacją, Kay nawiązał współpracę z najbardziej innowacyjnym myślicielem firmy, prywatnym, onieśmielającym mężczyzną, który był kluczowy dla dużego klienta. Kay stworzył listę jasnych wartości, które pasowały do planu strategicznego firmy. Firma się rozwinęła i wreszcie Kay mogła wrócić do domu na czas na rodzinny obiad.

The Courage of Your Convictions: Podstawowe wartości w biznesie
Proszę przeanalizować wartości, które leżą u podstaw Państwa codziennych zasad działania, ponieważ to one determinują Państwa wyniki. Gdy zidentyfikuje Pan swoje podstawowe wartości, może Pan przewidzieć, jak Pan lub Pana organizacja zachowa się w sytuacjach stresowych. Wartości podstawowe mogą mieć charakter od wzniosłych do podstawowych. Niskie wartości mogą dawać szybkie rezultaty, ale wysokie wartości wspierają długoterminowy, pozytywny wzrost. Na przykład niskie wartości kluczowe w Enronie zniszczyły firmę. Wartości można podzielić na trzy kategorie:

Niskie wartości – Są to „wspólne nawyki”, które praktykuje Pan codziennie, nawet jeżeli obejmują one różne rodzaje nadużyć, chciwość, strach i zdradę. Ponieważ te praktyki mogą przynosić satysfakcjonujące krótkoterminowe rezultaty, mogą być trudnymi do przełamania nawykami.
Wartości pośrednie – Należą do nich dobre praktyki biznesowe, takie jak praca zespołowa, kreatywność, edukacja, nastawienie na klienta i jakość. Te wartości są solidne, ale nie są to wyjątkowe standardy, które czynią korporacje wielkimi. Aby się rozwijać, Państwa organizacja musi połączyć wartości średnie z wartościami wysokimi.
Wartości wysokie – Najwyższe wartości podstawowe to „uczciwość, odwaga i charakter”. Uczciwość wymaga odróżniania dobra od zła, a następnie podejmowania właściwych działań. Aby postępować uczciwie, należy kierować się sumieniem, uwzględniać swoje obawy i potrzeby oraz szukać mądrych rad. Odwaga to „siła psychiczna i moralna, aby zaryzykować, wytrwać i przetrwać niebezpieczeństwo, strach lub trudności”. A charakter to „trwała uczciwość i odwaga”. Proszę przyjąć kodeks etyczny zbudowany na tych trzech wartościach.
„Odwaga jest głęboko zakorzenioną, podstawową ludzką kompetencją, która wzmacnia nasze inne zdolności. Przywołuje w nas nasze najlepsze ja”.
Strach oddziela osoby o średnich wartościach od tych o wysokich. Aby awansować, trzeba zwyciężyć w konflikcie. Większość kadry kierowniczej uważa się za „dobrych” ludzi, a jednak w jednym z badań 80% stwierdziło, że stara się unikać konfliktów. Nie uważali się za tchórzy, ale nie rozumieli konsekwencji „grania bezpiecznie”. Wielu respondentów uważało, że kobiety na stanowiskach kierowniczych są bardziej odważne niż mężczyźni, ale nie mają takiej siły przebicia, aby wpływać na zmiany.

Odwaga i charakter
Kiedy doświadcza Pan dylematu moralnego, potrzebuje Pan odwagi, aby postępować zgodnie ze swoimi najwyższymi wartościami. Paradoksalnie, ludzie często mają najwięcej odwagi, gdy najbardziej się boją. Liderzy, którym brakuje odwagi, unikają problemów i pozwalają na złe praktyki. Odważnym ludziom zależy na tym, aby naprawić problemy, które szkodzą innym ludziom. Mają charakter, najtrudniejszą do zbudowania wartość podstawową, ponieważ jest ona często testowana i wymaga odważnego, stałego „pryncypialnego postępowania pod presją”.

Etyczny upadek Arthura Andersena
Etyka reguluje ludzkie interakcje. W niektórych przypadkach można odwołać się do standardów zawodowych w celu uzyskania wytycznych etycznych. Jednak w większości organizacji nieformalne kodeksy etyczne wyrastają z codziennych praktyk biznesowych i społecznych. Firma księgowa Arthur Andersen przestrzegała kodeksu etycznego opartego na normach zawodowych, ale wypracowała również nieformalną wartość podstawową, polegającą na dążeniu do uzyskania jak największego przychodu. Gdy Enron zatrudnił firmę Arthur Andersen, biuro rachunkowe porzuciło swój formalny, profesjonalny kodeks i w pełni przyjęło praktyki Enronu nastawione na zysk. Obie organizacje oparły swoją etykę na zaspokajaniu bieżących potrzeb i upadły, ponieważ osoby w obu korporacjach miały braki w charakterze.

Odważne komunikowanie się
Problemy z komunikacją wewnętrzną w Kaiser Permanente Medical Group of Northern California, dużej HMO, spowodowały spadek zadowolenia klientów. Badanie wykazało, że menedżerowie najwyższego szczebla nie potrafili poradzić sobie z konfliktami osobowościowymi i grupowymi, przekonać niekomunikatywnych pracowników, aby się otworzyli, coachować słabych wykonawców lub przekazywać użytecznych informacji zwrotnych. Mieli nawyk „unikania komunikacji”. Bali się urazić ludzi, ponieść porażkę, pogorszyć sytuację lub stracić twarz. Wspólnym mianownikiem był strach.

„Odwaga to wspaniała cecha: można się jej nauczyć”.
Pracownicy wyższego szczebla zaczęli uczyć „odważnej komunikacji”. Odwaga jest umiejętnością, której można się nauczyć, jeśli ma się nauczyciela i stałą praktykę. Celem kadry kierowniczej było wzmocnienie relacji między pracownikami, a w końcu również z trzema milionami klientów. Dobra komunikacja jest warunkiem wstępnym dla zasadniczych relacji, podczas gdy słaba komunikacja prowadzi do zerwania relacji. Odważna komunikacja opiera się na czterech punktach:

„Komunikacja koleżeńska” – szanować innych ludzi i zachęcać ich.
„Aktywne słuchanie z empatią – Obserwować postawę ciała, kontakt wzrokowy i ton głosu innych osób, aby dowiedzieć się, co czują, gdy mówią.
„Zadawanie pytań na temat” – Należy używać wspierających, otwartych pytań, aby zachęcić do dyskusji.
„Odnosić się z szacunkiem” – Znajdować wspólne rozwiązania.
„Szacunek jest pierwszym zachowaniem lidera”.
Aby poprawić komunikację w Państwa firmie, proszę wymagać od kierowników, aby dokonywali ciągłych ocen pracowników, a nie jednej rocznej oceny. Wzmocnić relacje, dziękując pracownikom i kolegom za ich produktywne spostrzeżenia. Stosowanie „odważnych informacji zwrotnych” wzmacnia relacje zawodowe i popycha pracowników do rozwoju. Dobra komunikacja to motywator. Pracownicy czują się zmotywowani i zadowoleni, gdy pracodawcy zaspokajają ich „potrzeby wyższego rzędu” – uznania, satysfakcjonującej pracy, odpowiedzialności, osiągnięć i rozwoju kariery. Zaspokojenie tych potrzeb ma większe znaczenie niż zapewnienie wysokiego wynagrodzenia lub wyjątkowych świadczeń.

Trzy porządki władzy
W środowisku społecznym można sprawować władzę na trzy różne sposoby, aby skłonić ludzi do działania. Liderzy przechodzą przez te etapy w miarę dojrzewania i zdobywania doświadczenia:

Groźba – Autorytarni przywódcy „pierwszej władzy” często mają pozytywne cechy, takie jak charyzma i popularność, które maskują ich autokratyczne skłonności. Kiedy znajdują się pod presją, zaczynają wydawać rozkazy i grozić, porzucając pozytywne cechy, które początkowo zapewniły im sukces.
Nagradzanie ich – Przywódcy „drugiej władzy” motywują pracowników za pomocą nagród, takich jak pieniądze lub dodatki. Jest to rozwiązanie krótkoterminowe, które często wywołuje zazdrość i konflikty. Pracownicy nastawieni na nagrody mogą nie być lojalni. Nagradzanie ludzi nie generuje wartości wyższego rzędu.
Modelowanie odważnych zachowań – liderzy „trzeciej siły” stanowią inspirację etyczną. Prezentują osobistą dumę i pryncypialne zachowanie. Mogą stosować niektóre taktyki pierwszej lub drugiej siły, ale tylko w celu wspierania wartości najwyższego rzędu.
Przywództwo a zarządzanie
Ludzie w nowoczesnym społeczeństwie są bardziej indywidualistyczni i mają mniejszy szacunek dla autorytetów. Odważne, prawdziwe przywództwo, a nie zwykłe zarządzanie, może przeciwdziałać tym tendencjom. Na czym polega różnica? Zarządzanie dotyczy rzeczy. W biznesie koncentruje się na procesach, wynikach, nagrodach, organizacji, alokacjach i badaniach komisji. Natomiast przywództwo koncentruje się na ludziach i obejmuje coaching, pracę zespołową, informacje zwrotne i szacunek, które są podstawą każdej relacji. Odważni liderzy szanują innych w każdej sytuacji:

Skupiają uwagę na innych ludziach – Stosują przyjazny język ciała. Zwracają się do swoich partnerów w rozmowie, nie trzymając głowy na uboczu, nie krzyżując rąk i nie odchylając się do tyłu.
Zachęcają innych – W jednej z książek podano, że 98% kadry kierowniczej twierdzi, że osiągałoby lepsze wyniki, gdyby otrzymywało więcej zachęt.
Nie boją się rozwiązywać problemów – Odważni liderzy podejmują inicjatywy i rozwiązują problemy samodzielnie, bez szukania aprobaty z zewnątrz.
„Liderzy troszczą się, słuchają, nawiązują relacje, a następnie rozwiązują problemy”.
Odważne działanie pozwala zachować relacje, natomiast brak szacunku i zachęty je podkopuje. Kolejnym krokiem w tworzeniu relacji opartych na szacunku jest „kwestionowanie krzywd”. Oznacza to, że należy postępować właściwie bez względu na ryzyko, korygować własne złe zachowania, próbować wskazywać i korygować złe działania innych ludzi oraz zapobiegać złym działaniom w przyszłości.

„Odwagę rozwija się w życiu, w przeciwieństwie do boksów czy salonów”.
Gdy stanie Pani przed problemem w związku, proszę przejść przez cztery kroki rozwiązywania problemów według formuły „czarnej skrzynki”. Przejście przez te kroki wymaga często odważnej komunikacji z pomocą coacha lub doradcy. Kroki te to:

„Ocena tego, co jest zepsute – Ustalenie, co poszło nie tak.
„Zaakceptować porażkę – Oświadczyć, że jest się odpowiedzialnym za problem, który się spowodowało.
„Naprawić porażkę” – Zlikwidować wzajemne różnice dzięki szacunkowi i otwartej komunikacji.
„Połącz siły i pracuj razem” – Ustalić cele z wymiernymi rezultatami.
Stać się odważnym
Budowanie swojej „odwagi, uczciwości, charakteru i przywództwa” jest procesem indywidualnego rozwoju, który zaczyna się od silniejszych rutyn, takich jak stosowanie kroków odważnej komunikacji zamiast obwiniania i kłótni. Jest to aktywny proces uczenia się, działania i bycia. Kiedy praktykuje się nowe zachowanie, staje się inną osobą. Aby kogoś dokładnie wysłuchać, należy aktywnie słuchać. Aby rozwinąć empatię, należy praktykować szacunek. Aby stać się odważnym, należy działać z odwagą.

„Odwaga jest czubkiem włóczni uczciwości i iskrą zapalną zasadniczego postępowania”.
Proszę zmierzyć swoją własną etykę i charakter. Czy żyje Pan uczciwie, stara się Pan powstrzymać zło i działa z konsekwentną odwagą? Proszę ocenić swój „współczynnik charakteru” i określić swoje „prawdziwe, głębokie obawy”. Określić, w jaki sposób te problemy wpływają na Pana działania i zdecydować, jak chce Pan się zachowywać, aby wykazać się odwagą w życiu codziennym. Taka zmiana osobista jest odważną podróżą, która wymaga pokonania lęków i kształtowania zachowań zgodnie z najwyższymi wartościami. To buduje charakter i służy potrzebom Państwa rodziny i współpracowników. Państwa odwaga będzie inspirować i rodzić odwagę u osób z Państwa otoczenia.

O Autorach

Gus Lee jest autorem książki China Boy oraz ekspertem w dziedzinie przywództwa i etyki. Jest pracownikiem Centrum Twórczego Przywództwa i Departamentu Sprawiedliwości USA. Diane Elliott-Lee jest specjalistką w dziedzinie pielęgniarstwa klinicznego.

Rate this post