Czy Państwa firma jest gotowa na świat po Brexicie? Martin Reeves i Philipp Carlsson-Szlezak z Boston Consulting Group analizują światowe polityczne i ekonomiczne „niepewności” związane z Brexitem i oferują praktyczne wskazówki, jak liderzy mogą ocenić wpływ różnych niepewności na swoją firmę, podjąć kroki w celu złagodzenia negatywnych skutków i z powodzeniem poruszać się w „środowisku biznesowym po Brexicie”. getAbstract poleca ten raport liderom światowego biznesu zainteresowanym ulepszeniem swoich strategii biznesowych po Brexicie.

Artykuł  przetłumaczony algorytmicznie (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze gry biznesowe.

Take-Aways
Polityczne skutki Brexitu pozostają nieznane, a ta niepewność może zmienić przyszły kierunek rozwoju „gospodarki finansowej, instytucjonalnej i realnej”.
Wielka Brytania najprawdopodobniej obniży stopy procentowe w odpowiedzi na Brexit, ale nie wiadomo, o ile i na jak długo. Wielka Brytania będzie musiała również wynegocjować nowe umowy handlowe.
Prezesi powinni zaangażować się w planowanie i przygotowanie „oparte na scenariuszach”.
Przejrzystość i komunikatywność wobec pracowników i inwestorów są najważniejsze.
Proszę rozważyć, w jaki sposób Brexit może sygnalizować większe zmiany w globalnym krajobrazie biznesowym i zadać sobie pytanie, jak dobrze Państwa strategia biznesowa pasuje do tego nowego środowiska.
Podsumowanie
Decyzja Wielkiej Brytanii o wyjściu z Unii Europejskiej (UE) oznacza, że prezesi firm muszą przygotować się na wiele zmian w globalnym krajobrazie biznesowym. Różne „niepewności” związane z Brexitem dzielą się na cztery główne kategorie:

„Proces polityczny – Nie wiadomo, jak UE poradzi sobie z Brexitem ani jak zareaguje Szkocja.
„Gospodarka finansowa – Choć prawdopodobne jest, że w odpowiedzi na Brexit spadną stopy procentowe, to nie wiadomo, jak bardzo spadną i na jak długo.
„System handlowy” – Nie wiadomo, jak szybko i skutecznie Wielka Brytania będzie w stanie wynegocjować nowe umowy handlowe.
„Gospodarka realna” – Nie wiadomo, w jakim stopniu Brexit wpłynie na inwestycje, zatrudnienie, produkcję i popyt konsumpcyjny, choć prawdopodobna jest „strata 3%-9% PKB”.
„Nie można z całą pewnością przewidzieć dokładnego wpływu, biorąc pod uwagę, że warunki wyjścia, terminy i skutki [konsekwencje] uboczne są niepewne. Dlatego zaleca się podejście oparte na scenariuszach w planowaniu, modelowaniu i przygotowywaniu się na wiele wyników.”
Biorąc pod uwagę, że skutki Brexitu będą różne dla poszczególnych branż i firm, prezesi będą musieli zbadać, jak każda z czterech niewiadomych może wpłynąć na ich organizacje. Aby ocenić wpływ możliwych wyników, należy przeprowadzić planowanie i przygotowanie „oparte na scenariuszach”, zwracając szczególną uwagę na możliwy wpływ na „model biznesowy Państwa firmy, model operacyjny, ustalenia instytucjonalne UE i struktury finansowe oraz wyniki”. Państwa wnioski z testów scenariuszowych powinny nadać kierunek strategiczny. Oprócz planowania opartego na scenariuszach, najważniejszym działaniem, jakie kierownictwo może podjąć w najbliższej przyszłości, jest otwarta komunikacja z pracownikami i inwestorami. Należy wyjaśnić, że zmiany związane z Brexitem będą zachodzić powoli. Pokazać, że rozważają Państwo zarówno krótko-, jak i długoterminowe skutki, jakie Brexit może mieć dla Państwa firmy. Przekazywać informacje w miarę ich pojawiania się, aby promować poczucie ciągłego postępu.

„Brexit wydaje się być spójny ze zmianami strukturalnymi w środowisku biznesowym, które już zachodziły. Podczas gdy biznes już stał się bardziej wrażliwy na geopolitykę, polityka niezadowolenia i populizmu może mieć jeszcze większy wpływ.”
Wreszcie, liderzy biznesu muszą zaakceptować fakt, że Brexit jest czymś więcej niż tylko odosobnionym wydarzeniem. Wywołał on nowy przyszły globalny krajobraz biznesowy, ale jednocześnie można postrzegać Brexit jako część większego trendu, który istniał już przed głosowaniem „za”. Proszę zadać sobie pytanie, w jaki sposób Państwa firma zwiększy swoje „nastawienie na elastyczność, adaptacyjność i odporność” w obliczu tego rosnącego trendu.

O Autorach
Martin Reeves jest starszym partnerem i dyrektorem zarządzającym w The Boston Consulting Group, gdzie Philipp Carlsson-Szlezak jest głównym ekonomistą i szefem Centrum Makroekonomii firmy.

Rate this post