Już w 2006 roku przedsiębiorca miliarder Elon Musk zamieścił na stronie internetowej Tesli swój „tajny” plan dla Tesla Motors. Musk wyjaśnia w nim wartość i cel wprowadzenia na rynek Tesli Roadster – pierwszego w pełni elektrycznego samochodu sportowego o wysokich osiągach. Wyraźnie pokazuje logikę ekonomiczną i korzyści dla środowiska naturalnego wynikające z planu biznesowego jego firmy. Przedstawia swoją długoterminową wizję zmniejszenia ilości odpadów z akumulatorów i emisji CO2, a przede wszystkim wejścia na rynek przystępnych cenowo samochodów rodzinnych. getAbstract poleca masterplan Muska entuzjastom przemysłu samochodowego, przedsiębiorcom odpowiedzialnym za środowisko i historykom Tesli.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze gry menedżerskie.

Take-Aways
Tesla Roadster, szybsza niż Porsche czy Ferrari i dwukrotnie bardziej energooszczędna niż Prius, jest środkiem do celu.
Dochód z wysokiej klasy, wydajnego modelu Roadster będzie bezpośrednio finansował prace badawczo-rozwojowe nad bardziej przystępnymi cenowo modelami rodzinnymi.
Baterie litowo-jonowe Tesla Motors wytrzymują ponad 100 000 mil, nadają się do recyklingu i są uważane za „bezpieczne dla wysypisk śmieci”.
Samochody elektryczne przewyższają hybrydy i „normalne” samochody pod względem wydajności energetycznej i mają mniejszą ogólną emisję CO2.
Kupując panele słoneczne obok Tesli Roadster, kierowcy będą mogli ładować swoje samochody elektryczne prądem, który sami wyprodukują.
Podsumowanie
Można zadać sobie pytanie, czy pierwszy produkt Tesla Motors – Tesla Roadster z ceną „premium” 89 000 USD [w 2006 roku] – pomoże światu. Czy przyczyni się do znacznego zmniejszenia globalnej emisji dwutlenku węgla? I dlaczego ktoś miałby produkować kolejny samochód sportowy? Na te dwa pytania „odpowiedź brzmi: nie i niewiele”. Ale założyciel Tesli Elon Musk twierdzi, że to byłoby nieporozumienie. Tesla Roadster, szybsza niż Porsche czy Ferrari i dwukrotnie bardziej energooszczędna niż Prius, jest środkiem do celu. Strategia Tesli polega na oferowaniu luksusowego pojazdu tym, którzy są gotowi za niego zapłacić, a następnie wykorzystaniu zysków do szybkiego „zejścia z rynku” i wyprodukowania większej liczby samochodów, po niższych cenach. Planowany kolejny model to „sportowy czterodrzwiowy samochód rodzinny”, który kosztuje około połowy ceny Roadstera; trzeci model powinien być jeszcze tańszy. W efekcie, kupując drogi model o wysokich osiągach, finansują Państwo „tanie” samochody elektryczne dla wszystkich innych w dalszej kolejności. Celem Tesli jest zastąpienie „gospodarki opartej na wydobyciu i spalaniu węglowodorów” gospodarką opartą na energii słonecznej.

„Nadrzędnym celem Tesla Motors (i powodem, dla którego finansuję tę firmę) jest pomoc w przyspieszeniu przejścia z gospodarki opartej na wydobyciu i spalaniu węglowodorów na gospodarkę opartą na energii słonecznej.”
Wciąż powracają dwa argumenty przeciwko samochodom elektrycznym: problem pozbycia się akumulatorów i emisja z elektrowni. Jeśli chodzi o ten pierwszy, to akumulatory litowo-jonowe Tesla Motors wytrzymują ponad 100.000 mil, nadają się do recyklingu i są uważane za „bezpieczne dla wysypisk”. W odpowiedzi na to drugie – twierdzenie, że emisja dwutlenku węgla przenosi się z samochodów elektrycznych do elektrowni – energia wodna, wiatrowa, geotermalna, jądrowa i słoneczna może wytwarzać energię elektryczną bez emisji CO2. Generator H-System Combined Cycle firmy General Electric – system węglowodorowy, który spala gaz ziemny, aby wytworzyć energię elektryczną – ma sprawność „well-to-electric-outlet” na poziomie 52,5%. Tesla Roadster potrzebuje 0,4 mega dżula (MJ) na kilometr, a 86 ze 100 MJ energii elektrycznej z jednego pełnego ładowania akumulatora trafia do silnika. Daje to wydajność energetyczną na poziomie 1,14 km/MJ. Dla porównania Prius ma sprawność energetyczną tylko 0,56 km/MJ, a niehybrydowa Toyota Camry tylko 0,28 km/MJ. Ponieważ akumulatory hybryd muszą się ładować przy silniku gazowym, są to nadal samochody zasilane gazem. Samochody w pełni elektryczne, takie jak Tesla Roadster, emitują mniej CO2 niż nawet najbardziej wydajna hybryda. Ten margines wzrasta, gdy energia elektryczna pochodzi ze źródeł nie produkujących CO2. Kierowca, który zakupi panele słoneczne SolarCity [przyp. red.: przejęte przez Tesla Motors w sierpniu 2016 r.] wraz z Teslą Roadster, może stać się „energetycznie pozytywny”, wykorzystując energię elektryczną wytwarzaną przez panele do ładowania akumulatora pojazdu.

O autorze
Elon Musk jest dyrektorem generalnym i architektem produktu Tesla Motors oraz dyrektorem generalnym i technologicznym SpaceX.

Rate this post