Emerytowany czterogwiazdkowy generał i były sekretarz stanu Colin Powell jest uważany za jednego z najbardziej szanowanych przywódców w USA. Krótka książka autora Orena Harari’ego zawiera spostrzeżenia Powella na temat przywództwa. Jako potężny przywódca, który kierował bitwami, biurokracją i misjami humanitarnymi, Powell ma solidne pojęcie o tym, jak zachowuje się dobry przywódca. Co ciekawe, niektóre z jego zasad są umiarkowanie antyautorytarne. Jednak Harari nie rozwija tła Powella ani nie wyjaśnia, w jaki sposób wdrażał te zasady w trakcie swojej długiej i zróżnicowanej kariery. Podobnie jak zasady rozpowszechniane w podobnych książkach o przywództwie, wiele z tych „lekcji” wydaje się arbitralnych i zbędnych. Z drugiej strony, to ciekawe i pożyteczne zobaczyć, jak myśli lider kalibru Powella. GetAbstract.com poleca ten krótki, zwięzły zbiór aspirującym liderom. Jest to lektura wystarczająca na krótką podróż samolotem, ale zapewniająca sporą dawkę inspiracji.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze gry szkoleniowe i symulacyjne.

Take-Aways

  • Colin Powell, były sekretarz stanu USA i emerytowany czterogwiazdkowy generał, przedstawia 24 zasady przewodnie dla liderów.
  • Twierdzi, że wielkie przywództwo wymaga przyjęcia osobistej odpowiedzialności.
  • Powell namawia do starannego doboru pracowników, a następnie do polegania na nich. Liderzy powinni poświęcać 50% do 75% swojego czasu na sprawy związane z ludźmi.
  • Mówi, aby szczególnie angażować się w sprawy pracowników w czasie kryzysu.
  • Powell zwraca uwagę na tych, którzy są na miejscu kryzysu. Ambasadorzy w obcych krajach często mają więcej informacji o sytuacji niż biurokraci w Waszyngtonie.
  • Należy być przygotowanym na to, że ludzie będą się denerwować. Rozgniewanie ludzi jest produktem ubocznym przywództwa.
  • Powell promuje element zabawy. Ludzie, którzy nigdy nie bawią się w pracy, są bardziej skłonni do rezygnacji i pójścia gdzie indziej.
  • Prowadzi politykę „Pracuj ciężko, baw się ciężko”.
  • Niektóre z jego innych zasad promują zaufanie, definiują uczciwość i ostrzegają przed egoizmem.
  • Inne wartości, które popiera, to zaangażowanie, elastyczność i niezależne myślenie.

Podsumowanie

Stać się zwycięzcą
Colin Powell, dziecko imigrantów, urodzony w Bronksie w stanie Nowy Jork, został czterogwiazdkowym generałem armii amerykańskiej i pracował za czasów czterech prezydentów USA. Kulminacją jego służby była kadencja na stanowisku Sekretarza Stanu. Powell dowodził małymi i dużymi grupami w różnych warunkach, od aktywnej walki po wymagający budżetu czas pokoju. Pracował nad polityką rządu, strategią obrony, misjami dyplomatycznymi i pomocą humanitarną, realizując cele polityczne, rządowe, obywatelskie i wojskowe. W wyniku swoich doświadczeń w motywowaniu i kierowaniu ludźmi Powell opracował 24 zasady przywództwa, które mogą Państwo zastosować w swojej firmie.

„Wspieraj starcie pomysłów – Potężne pomysły mogą podtrzymać lub zniszczyć całe imperia. Proszę być świadomym najlepszych pomysłów Państwa największych talentów. Aby usłyszeć wspaniałe pomysły wszystkich, należy zaangażować ludzi. Powierzyć im odpowiedzialność za prezentację i promocję ich koncepcji. Aby ich pomysły były znaczące, muszą mieć zastosowanie w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów. Ten proces generowania pomysłów zostaje spowolniony, gdy liderzy ograniczają ludzi do swoich działów i blokują im możliwość dzielenia się pomysłami. Systemy „głośne” lub kreatywne zachęcają do prezentowania nowych koncepcji i pozwalają liderom czerpać korzyści z rywalizacji między pomysłami. Nikt nie ma monopolu na wspaniałe pomysły, dlatego należy zachęcać do burzy mózgów osoby z zewnątrz i osoby z różnych działów.
„Bądź przygotowany na wkurzanie ludzi” – Rozgniewanie ludzi jest produktem ubocznym przywództwa. Jeśli nada się im odpowiedni kierunek, mogą dokonać wielkich rzeczy. Nie są jak ludzie przestraszeni, którzy osłabiają swoje organizacje, odmawiając podjęcia inicjatywy. Aby sprzyjać zmianom, należy zapewnić pracownikom szkolenia i narzędzia potrzebne do poprawy wyników. Chwalić najlepszych, eliminować słabych i konfrontować tych, którzy pracują na niższym poziomie, niż są w stanie osiągnąć. Liderzy powinni zdobywać szczyty dzięki swoim osiągnięciom, a nie dzięki temu, że wygrywają konkursy popularności, które zazwyczaj wybierają ludzi lubianych, ale nieskutecznych.
„Budowanie zaufania – Bycie godnym zaufania to klucz do posiadania wpływu i wiarygodności. Aby być postrzeganym jako godny zaufania, należy wykazać się kompetencją, charakterem, odwagą, lojalnością i pewnością siebie. Chociaż kompetencje zapewniają funkcjonowanie organizacji, należy inspirować ludzi, aby przekraczali podstawowe kompetencje, osiągali więcej i stale się uczyli. Stawanie w obronie większych wartości lub spraw świadczy o charakterze lidera.
„Walk the talk” – Powell wysoko ceni odwagę, ale przestrzega, że ludzie odważni muszą działać moralnie. Liderzy mogą być pewni siebie, gdy wierzą w swoje misje i mają determinację, aby je realizować. Liderzy wzbudzają zaufanie, będąc odważnymi, pewnymi siebie i lojalnymi. Powell wymienia lojalność jako kolejną istotną cechę przywódczą.
„Wybierz właściwych ludzi” – Wybierz ludzi, a nie życiorysy. Posiadanie dobrych ludzi w organizacji jest nieodzowne, aby rozwijać wspaniałe pomysły i wprowadzać je w życie. Należy zatrudniać osoby inteligentne, lojalne, które potrafią przewidywać zmiany i dobrze oceniać sytuację. Proszę znaleźć osoby o dużej energii, solidnej uczciwości i zrównoważonym ego, czyli cechy, których nie da się rozpoznać na podstawie CV. Pracownicy działu kadr mogą przeoczyć talent i wartości, skupiając się na innych cechach kandydata. Często organizacje błędnie poszukują osób, które nie podzielają ich wartości i dlatego nie mogą stać się w pełni zaangażowanymi członkami zespołu. Dobrzy liderzy muszą dostrzegać utalentowanych ludzi, również tych, którzy mogą z nimi nawet konkurować. Najlepsi liderzy otaczają się ludźmi, którzy są bardziej zdolni od nich. Zatrudniaj ludzi, którzy uzupełniają Twoje talenty.
„Słuchać – Aby zwiększyć szybkość wymiany dobrych pomysłów, należy starać się naprawdę słuchać tego, co mówią ludzie. Gdy dwie osoby mówią i słuchają, mogą prowadzić rozmowę. Gdy mówi tylko jedna osoba, to jest to wykład. Uważne słuchanie ułatwia liderom przekazywanie złych wiadomości i zachęcanie do szczerych opinii. Należy być dostępnym i unikać przywilejów związanych z wysokim stanowiskiem.
„Bądź czujny na szczegóły” – Szczegóły kształtują kampanie i wpływają na wybór opcji. Należy znać szczegóły swojej operacji. Przywódcy, którzy sprawdzają szczegóły, pokazują swoim podwładnym, że dążą do osiągnięcia rzeczywistego stanu gotowości. Na „duży obraz” składają się tysiące szczegółów, które liderzy muszą zharmonizować. Te szczegóły mogą ujawnić aktualne informacje, które pomogą Państwu opracować kreatywne rozwiązania. Aby właściwie realizować strategię, należy opanować szczegóły, ale unikać „paraliżu analitycznego”.
„Bądź dezorganizatorem” – Wspieraj kreatywne zakłócenia. Unikać niebezpiecznej pułapki akceptacji konwencjonalnych rozwiązań jako normy. To rodzi samozadowolenie. Proszę być sceptycznym. Odkrywać nowe sposoby działania. Zakłócać przyjęte rutyny, aby usprawnić procesy wewnętrzne i zachęcać do świeżego spojrzenia na środowisko Państwa organizacji.
„Sprawdź swoje ego w drzwiach” – Liderzy z uczciwością opierają swoje działania na swoich wartościach i ideałach, a nie na swoim ego. Konsekwentnie dają przykład i empatycznie odnoszą się do innych. Natomiast liderzy, którym brakuje uczciwości, są skłonni podejmować decyzje doraźne, rozpraszać się osobistymi celami lub działać w odpowiedzi na opinię publiczną. Tacy liderzy podejmują decyzje, które nie odzwierciedlają wartości organizacji. Chociaż liderzy nie powinni kierować się ego, nie powinni być również okopani i nudni, ponieważ tacy liderzy odpychają innych ludzi. Solidni liderzy wzbudzają ciekawość i inspirują innych, zawsze dając z siebie wszystko.
„Niech zmiana prowadzi do rozwoju” – Ludzie są stworzeni z przyzwyczajenia. Jednak nawyki opierają się na doświadczeniach z przeszłości, które mogą błędnie kształtować postrzeganie przyszłości przez lidera. Gdy znajdą się Państwo w zmieniającym się środowisku, należy przewidywać nowe sposoby działania, aby dokonać niezbędnych zmian, zanim zostaną Państwo do nich zmuszeni. Zmiany mogą niepokoić organizacje i ludzi, ale są one stałą rzeczywistością. Organizacje powinny rozwijać kulturę kwestionowania przyjętych praktyk i uczenia się nowych umiejętności. Należy stale być innowacyjnym. Nie należy popadać w stagnację.
„Duże organizacje zachęcają graczy zespołowych, ale każda organizacja może czekać tylko tak długo, aż wszyscy zgodzą się na nowy kierunek. Gdy Colin Powell przewodzi zmianie, jasno wyjaśnia nowy kierunek, w którym chce podążać i mówi, że należy rozpocząć migrację. Chociaż niektórzy ludzie mogą poruszać się szybciej niż inni, wszyscy są na tej samej drodze. Tempo może się zwiększyć, gdy ludzie dostrzegą korzyści płynące ze zmiany i osobiście zaangażują się w jej realizację.
„Nie pasuj do stereotypów” – Unikaj mód. Gdy liderzy trzymają się modnych lub przewidywalnych zachowań, w końcu stosują sztywne, formułowe odpowiedzi na zmieniające się problemy. Należy być przygotowanym do zmiany kierunku w krótkim czasie. Aby zachować elastyczność, należy unikać modnych podejść do zarządzania.
„Uprość – Złożone, abstrakcyjne sytuacje stanowią wyzwanie dla liderów i ich organizacji. Gdy ludzie są zdezorientowani, mogą zostać sparaliżowani. Stereotypowe reakcje są łatwe do przewidzenia i często prowadzą do porażki. Należy wydawać proste komunikaty, aby wszyscy rozumieli priorytety. Jasno przedstawić plan operacyjny i wyjaśnić rolę każdej osoby w jego realizacji. Upewnić się, że uczestnicy mają wszystkie szkolenia i sprzęt potrzebny do wykonania zadań. Powtarzać cele tak często, jak to konieczne, aby mieć pewność, że wszyscy je znają i rozumieją, jak je osiągnąć.
„Niech sytuacja dyktuje strategię” – Okoliczności, w jakich się znajdujemy, powinny wskazywać na nasze reakcje, a nie formuły czy przyzwyczajenia. Unikać standardowych reakcji, które często są wałkowane, aby sprostać nowym wyzwaniom, bez poddawania ich w wątpliwość. To jest niebezpieczne. Być może sprawdzały się w przeszłości, ale przeszłość rzadko się powtarza. Należy być elastycznym i przygotowanym na zmianę strategii. Proszę zmienić kierunek, jeżeli to będzie sprzyjać Państwa sprawie.
„Push the envelope” – Gdy zakorzenione hierarchie i zasady blokują Państwa, należy je ominąć. Proszę spojrzeć poza swoje granice. Obchodzić wewnętrzne bariery. Nie pytać o zgodę, jeśli nie trzeba; po prostu robić to, co się uważa za stosowne, podejmować starannie przemyślane ryzyko i być gotowym na porażkę w realizacji misji, jeśli można to zrobić bez narażania żołnierzy na niebezpieczeństwo. Będzie Pan popełniał błędy, ale nie będzie ich powtarzał.
„Zamknąć się na wroga” – Dążyć do celu, być nieugiętym w swoim zaangażowaniu. Nie ma sensu opracowywać planu, jeżeli Państwa organizacja nie jest całkowicie zaangażowana w jego realizację aż do decydującego zwycięstwa. Wybierać właściwe walki, takie, które służą realizacji celów organizacji. Pozostać na tyle elastycznym, aby w razie zmiany sytuacji szukać alternatywnych rozwiązań.
„Postrzegaj ludzi jako partnerów – W czasie wojny żołnierze wykorzystują swoją pomysłowość, aby rozwiązać złożone problemy w trudnych warunkach. Proszę wierzyć, że ludzie potrafią rozwiązywać własne problemy. Wszystkie zadania są ważne, każdy w organizacji ma swoją rolę. Gdy oczekuje się więcej od ludzi, osiąga się lepsze wyniki. Ta samospełniająca się przepowiednia działa, szczególnie w przypadku pracowników o wysokim morale. Należy doceniać ludzi, gdy osiągają cele, a nie doceniać plany, które wykonali. Kierownictwo powinno poświęcać większość czasu na sprawy związane z zasobami ludzkimi, a nie tylko na planowanie.
„Wyzwanie dla profesjonalistów” – Konsultanci, adwokaci, księgowi i wyższa kadra kierownicza mogą z wielu powodów wywierać wpływ na Państwa organizację. Mogą być ekspertami lub mieć powiązania polityczne. Ci zewnętrzni usługodawcy często odgrywają rolę w określaniu kierunku rozwoju organizacji. Nie należy obawiać się kwestionowania autorytetu eksperta. Sondowanie z szacunkiem powodów stojących za zaleceniami ekspertów jest rozważne i konieczne. Ekspertom udowodniono, że się mylą, a w sytuacjach stresowych mogą udzielać błędnych rad. Proszę się zgodzić, ale z szacunkiem. Wszyscy mają wspólny cel, jakim jest określenie najlepszych opcji.
„Nie należy polegać na wykresach i tytułach” – wykresy mogą ilustrować hierarchię, ale nie pokazują dynamiki grupy. Ludzie, którzy osiągają sukcesy, szanują autorytet, ale nie są nim zachwyceni. Efektywni pracownicy uczą się osiągać cele niezależnie od miejsca na schemacie organizacyjnym.
„Zaufaj tym, którzy są w okopach” – Ludzie znajdujący się najbliżej akcji często mają najlepszy widok. Proszę słuchać linii frontu. Dlatego małe jednostki operacyjne, jeżeli mają talent i odpowiednie narzędzia, często mogą wykonać zadanie szybciej i lepiej. Wykorzystać informacje z frontu. Wykorzystać technologię, aby usprawnić przepływ informacji. Unikać biurokracji.
„Uczynić optymizm najwyższym priorytetem” – „Tak” ma wielką moc. Optymistyczni liderzy mogą dodać organizacji nowego życia i nadziei. „Obniżacze sił” działają odwrotnie. Powell uczy liderów, aby pozostali optymistami, że wyzwania można pokonać. Zachęcać do pozytywnego myślenia. Optymizm jest zaraźliwy, niech ożywi Państwa organizację.
„Baw się dobrze w swoim dowództwie” – Ciesz się z przedstawienia. Ludzie powinni się dobrze bawić w swojej pracy. Ktoś, kto tego nie robi, jest albo na niewłaściwym stanowisku, albo nie wykonuje go prawidłowo. Dobrzy kierownicy potrafią być poważni, ale potrafią się bawić. Humor odgrywa rolę w stymulowaniu wydajności i innowacyjności. Ludzie, którzy dobrze się bawią, tworzą bardziej efektywne zespoły. Powell powiedział zagranicznym ambasadorom, że powinni być poważni i mieć „wielką radość” z pełnienia swoich funkcji.
„Dążenie do równowagi – Amerykanie pracują coraz więcej i coraz rzadziej wyjeżdżają na wakacje. To sprawia, że równowaga jest jeszcze ważniejsza. Zestresowani pracownicy są mniej wydajni i bardziej skłonni do błędów. Należy unikać pracy w weekendy, jeżeli nie jest to konieczne. Mówiąc po wojskowemu, Powell radzi: „bierz urlop, kiedy na niego zasługujesz” i utrzymuj „czas poza służbą”.
„Przygotuj się na samotność” – Liderzy ponoszą własną odpowiedzialność. Proces uczenia się osobistej odpowiedzialności za decyzje często przebiega stopniowo, w miarę jak ludzie dojrzewają, przyjmują na siebie większą odpowiedzialność i podejmują więcej decyzji, które dotyczą innych ludzi. To zrozumiałe, że ta rosnąca odpowiedzialność może sprawić, że liderzy czują się niespokojni i samotni. Aby podołać swoim obowiązkom, liderzy muszą jasno zrozumieć, jakich wyników oczekują. Gdy cele zostaną osiągnięte, liderzy powinni zastanowić się nad ustąpieniem, aby kolejne pokolenie mogło przejąć stery.

O autorze

Dr Oren Harari wykłada w programie M.B.A. na Uniwersytecie w San Francisco. Jest międzynarodowym konsultantem w zakresie przywództwa transformacyjnego i przewagi konkurencyjnej.

Rate this post