Powoływanie się na ekspertów lub autorytety przy podejmowaniu ostatecznych decyzji biznesowych może wydawać się naturalne. Jednak praktyka faworyzowania HiPPO – opinii osoby najlepiej opłacanej – może okazać się szkodliwa, jeśli występuje zbyt często. James Armitage, ekspert w dziedzinie psychologii pracy, wyjaśnia, dlaczego występuje zjawisko HiPPO bias, dlaczego jest ono problematyczne i dlaczego liderzy często nie potrafią skorygować tej tendencji. Armitage proponuje również rozwiązania dla HiPPO bias, które można zastosować niezależnie od tego, czy jest się szefem, czy pracuje się pod nim. getAbstract poleca ten artykuł wszystkim zainteresowanym tym, jak poprawić praktyki podejmowania decyzji w biznesie.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze gry menedżerskie.

Take-Aways

  • Ludzie często ulegają opiniom ekspertów lub liderów. Aby tego uniknąć, należy wykonać pięć kroków: Po pierwsze, zakorzenić podejmowanie decyzji w danych.
  • Po drugie, zachęcać do wyrażania odmiennych opinii.
  • Po trzecie, pracować nad budową konsensusu.
  • Po czwarte, dokładnie pamiętać o przeszłości.
  • Po piąte, doceniać wkład innych.

Podsumowanie

Najlepsze pomysły nie zawsze pochodzą od osoby z największą wypłatą. W przypadku podejmowania decyzji często wygrywa HiPPO – opinia osoby najlepiej opłacanej. Jest to szczególnie prawdziwe, gdy brak danych pozostawia najlepszą drogę do przodu otwartą na interpretację.

Odrzucanie przez pracowników opinii HiPPO jest zrozumiałe. Większość ludzi wykazuje „uprzedzenie do autorytetów”: przekonanie, że eksperci (lub starsi pracownicy) wiedzą najlepiej. Również pracownicy mogą dwa razy pomyśleć o tym, aby nie zgodzić się z kimś, kto mógłby negatywnie wpłynąć na ich karierę.

Mamy wrodzoną skłonność do wierzenia tym, których postrzegamy jako „ekspertów”.
Przywódcy mogą nasilić efekt HiPPO. Osoby sprawujące władzę mogą wykształcić „tendencję do samozachowawczości” na korzyść własnych umiejętności i opinii. Ta naturalna ludzka tendencja do zapamiętywania i analizowania informacji w sposób, który stawia ich działania w bardziej pozytywnym świetle, zyskuje na wiarygodności, gdy podwładni przywódcy konsekwentnie się im podporządkowują. Regularne zastępowanie HiPPO może uniemożliwić realizację najlepszych pomysłów i zmniejszyć zaangażowanie pracowników. Ale jak można przeciwdziałać tendencyjności HiPPO? Oto pięć środków zapobiegawczych:

Zakorzenienie procesu decyzyjnego w danych – Żądając twardych dowodów na poparcie pomysłu przed podjęciem ostatecznej decyzji, mogą Państwo zapobiec sytuacji, w której HiPPO będzie działało jako domyślne.
Zachęcanie do wyrażania odmiennych opinii – Jak twierdzi prezes General Motors Alfred Sloan, najlepszym sposobem na uniknięcie nadmiernej stronniczości na rzecz własnego pomysłu jest poproszenie innych o wskazanie problemów związanych z pomysłem lub przedstawienie alternatywnych rozwiązań.
Praca nad budowaniem konsensusu – Zaangażowanie innych i poznanie ich opinii na temat swojego pomysłu przed rozpoczęciem procesu decyzyjnego może prowadzić do bardziej produktywnych rozwiązań.
Dokładne pamiętanie przeszłości – Przypominając sobie nieudane pomysły, a także te udane, można nie tylko uniknąć powtarzania błędów z przeszłości, ale także zachować pokorę i otwartość na wkład innych.
Uznanie wkładu innych – Uznanie, że inni ludzie przyczynili się do Państwa sukcesów w przeszłości, może wpłynąć na Państwa przyszłe zachowanie. Jeśli jest Pan liderem, może Pan unikać „zabawy w HiPPO”; jeśli jest Pan pracownikiem, powinien Pan nadal szukać współpracowników.

O autorze

James Armitage jest członkiem wydziału psychologii pracy Brytyjskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Rate this post