Robert L. Dilenschneider daje czytelnikom natychmiastowy przewodnik, jak zwiększyć swój wpływ na innych. Książka ta nie jest podręcznikiem zarządzania, lecz skupia się na ogólnych zasadach interakcji międzyludzkich, świadomości społecznej, pozycjonowaniu kulturowym, perspektywie i strategii. Dilenschneider dzieli się osobistymi opowieściami o interakcjach z bardzo wpływowymi ludźmi, takimi jak Henry Kissinger, które żywo ilustrują jego wiedzę. Mimo że Dilenschneider twierdzi w podtytule, że „zasady się zmieniły”, wiele z jego zasad brzmi nieco staroświecko. Czy liderzy biznesu XXI wieku naprawdę muszą słyszeć, że muszą się dostosować do zmieniającej się technologii? Niemniej jednak, nacisk Dilenschneidera na tradycyjne standardy etyki i uprzejmości jest odświeżający. Interakcje biznesowe byłyby o wiele bardziej godne, gdyby wszyscy stosowali się do jego rad. Dlatego getAbstract poleca tę książkę początkującym przedsiębiorcom i innym osobom, które szukają czegoś więcej niż tylko bezwzględnej etyki.

Artykuł  przetłumaczony algorytmicznie (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze gry biznesowe.

Take-Aways

  • Większość ludzi nie rozumie władzy, ale można ją zdobyć, jeśli zrozumie się jej zasady.
  • Aby zdobyć i sprawować władzę, trzeba być gotowym do dostosowania się i rozpoczęcia od nowa.
  • Status quo nie wystarczy. Jeżeli chcą Państwo mieć władzę, muszą Państwo wprowadzać innowacje.
  • Proszę wyciągać wnioski z każdego kryzysu.
  • Ludzki dotyk jest niezbędny. Proszę traktować wszystkich z szacunkiem.
  • Budować sieć osobistych powiązań – i w razie potrzeby ją oczyszczać.
  • W miarę zdobywania władzy należy się nią dzielić. Być mentorem dla innych.
  • Zdobywając władzę, należy pielęgnować pokorę.
  • Najwięksi gracze władzy sprawują ją w oparciu o trwałe wartości.
  • Proszę spojrzeć z dłuższej perspektywy. Proszę badać historię i planować trwały wpływ.

Podsumowanie

Władza w zmieniającym się świecie
Niewielu ludzi rozumie, że uniwersalne zasady rządzą zdobywaniem, wykorzystywaniem i utrzymywaniem władzy. Jeszcze mniej wie, jak stosować te zasady dzisiaj, gdy nowe technologie przekształcają świat biznesu. W przeszłości społeczeństwo ograniczało to, jak wysoko niektórzy ludzie mogą się wznieść lub co mogą zrobić, ze względu na uprzedzenia dotyczące rasy i płci. Dzisiaj technologia ogranicza ludzi.

„Większość ludzi nie rozumie władzy i tego, co może ona dla nich zrobić. Te jednostki, często bardzo zdolne i utalentowane, są skazane na to, aby nigdy nie wykorzystać swojego potencjału.”
W nowym środowisku powstało 10 nowych zasad sprawowania władzy.

  1. „Akceptacja, adaptacja i przyspieszenie – albo atrofia”.
    Proszę odwiedzić ekskluzywną nowojorską restaurację. Zobaczy Pan tam kadrę kierowniczą, która używa urządzeń technologicznych do wielozadaniowości w sposób, który jeszcze 10 lat temu byłby nie do pomyślenia. Próbują nadążyć za zalewem komunikacji. Zamiast kilku listów dziennie, liderzy oczekują dziś dziesiątek, a nawet setek e-maili z całego świata. Muszą też nadążać za innymi nowymi sposobami komunikacji, takimi jak blogi.

„Chcę, aby moi czytelnicy zdobyli szczęście, dążąc jednocześnie do sukcesu materialnego”.
Technologia podważa granice geograficzne, które wydawały się niezmienne. W miarę jak telepraca staje się coraz bardziej powszechna, ludzie nie będą musieli uciekać do starych centrów gospodarczych. W skali międzynarodowej pracownicy, którzy przenieśli się do Stanów Zjednoczonych na przykład z Indii, wracają, często aby założyć własne firmy.

„Trzeba być gotowym do ponownej walki, nawet jeśli zostało się przewróconym lub znokautowanym. Proszę uważać: Władza i wpływy są przejściowe i nieuchwytne”.
Rewolucja komunikacyjna przełamuje nie tylko granice geograficzne, ale również klasowe i rasowe. (Oczywiście działają też inne siły; na przykład za 50 lat Latynosi będą prawie większością w Stanach Zjednoczonych). Ci, którzy nie mają, widzą, co mają ci, którzy mają – i mogą to zdobyć. W miarę jak klasy niższe przesuwają się w górę drabiny ekonomicznej, otwierają się ogromne nowe rynki: W samych Indiach do klasy średniej dołączy prawdopodobnie 400 milionów osób. Państwa organizacja potrzebuje planu, aby dotrzeć do tego i innych nowych rynków.

„Wszystko toczy się z prędkością warp. Trzeba wyjść na zewnątrz i wyprzedzić swoje myślenie”.
Świat staje się coraz bardziej połączony; aby sprawować władzę, trzeba być świadomym tego, co dzieje się „tam”. Jednocześnie nic nigdy nie zastąpi „technologii mentorskiej”: uczenia się od ludzi, aby pomagać ludziom. Maniery, samokontrola i etyka nigdy się nie zmienią.

  1. „Przygotować się na to, że trzeba zacząć od nowa – raz po raz.
    Może Pan być teraz na szczycie, ale władza może się szybko wymknąć. Proszę spojrzeć na Steve’a Jobsa. Był jednym z założycieli Apple – potem firma go zwolniła. Podobnie jak Jobs, musi Pan znaleźć sposób, aby się odbić.

„Mam trzy słowa sugestii dla graczy władzy: Czytajcie blogi”.
Technologia może być mieczem obosiecznym. Z jednej strony, szybko zmienia branże, pozbawiając wszystkich pewności zatrudnienia. Z drugiej strony, nowe rozwiązania, takie jak strony internetowe służące do poszukiwania pracy, umożliwiają Państwu dotarcie do ludzi w niespotykany dotąd sposób.

Aby z powodzeniem zacząć od nowa, należy uczyć się na własnych błędach. Będą Państwo potrzebowali „nerwów”. Utrata pracy lub firmy to ogromny cios dla Państwa ego. Należy odnowić swoje poczucie tego, kim się jest i co jest dla nas ważne. Proszę pamiętać, że czasami utrata stanowiska jest szansą. Proszę postawić na siebie i swoje marzenia. I wreszcie, gdy znów się Państwo podniosą, a inni upadną, proszę pamiętać, jakie to uczucie i wyciągnąć pomocną dłoń.

  1. „Myśl innowacyjnie – zapomnij o utrzymaniu się na powierzchni”.
    Minęły czasy, kiedy można było skupić się tylko na własnej branży. Zmiany technologiczne nadchodzą zewsząd z „prędkością warp”. Należy śledzić innowacje, aby zobaczyć, które z nich mogą pomóc w Państwa działalności. To wymaga pewnej odwagi: Ludzie odrzucili lub wyśmiali wiele świetnych pomysłów na początku. Należy trzymać się swoich wizji, niezależnie od reakcji otoczenia.

„Być przygotowanym na to, że świat staje się coraz bardziej podły, podły i podły.
Jednocześnie należy nieustannie zwiększać konkurencyjność organizacji. Zaspokajanie niezaspokojonych potrzeb klientów jest głównym motorem innowacji. Pochłaniać informacje. Opracować system odsiewania dobrych rzeczy od fałszu i nieistotnych. Proszę znaleźć najlepsze źródła dla swoich celów. Proszę nie czytać tylko prasy biznesowej, ale również zapoznać się z publikacjami alternatywnymi. Szukać twórczych myślicieli i próbować spotkać się z nimi osobiście.

„Dla prawdziwego gracza władzy, sieć kontaktów rozwija się poprzez inteligentną eliminację tych, którzy nie mają już znaczenia w Państwa branży.
Skupiając się na nowych wydarzeniach, proszę pamiętać o tych dwóch zasadach:

Pomimo swobodnego stylu społecznego Internetu, staromodna etyka i maniery są zawsze odpowiednie.
Wprowadzać innowacje „na długo”, a nie tylko na chwilę.

  1. „Wykorzystaj szansę w każdym kryzysie”.
    Kryzysy zdarzają się co tydzień. Niekorzystne okoliczności spłaszczają niektórych ludzi – ale nie graczy władzy. Należy znaleźć osobiste i polityczne sposoby na dostosowanie się, od jogi lub medytacji do tworzenia zmian społecznych, jak to zrobił piosenkarz Bono, zbierając pieniądze dla Afryki. W kryzysie należy pomagać innym i mieć nadzieję, że oni pomogą Państwu. Planować z wyprzedzeniem. Aby zachować kontrolę, należy przewidzieć konsekwencje swoich działań – zarówno dobre, jak i złe.

„Jest wiele osób, których ego staje się większe niż powinno; często wierzą we własną prasę”.
Aby rozwiązać kryzysy i zdobyć władzę, nie należy skupiać się na władzy, lecz na źródle kryzysu. Ludzie, którzy są przywiązani do starych rozwiązań, będą walczyć ze zmianami, nawet tymi na lepsze. Zamiast tego należy publicznie wspierać nowe, dobre pomysły – tak jak to zrobił Gandhi. Podejmował ryzyko, aby uzyskać niepodległe Indie – i zawsze upewniał się, że zagraniczni dziennikarze, którzy szeroko nagłaśniali jego działania, byli w pobliżu, aby zwielokrotnić ich efekt. Proszę znaleźć sposób na zajęcie „wysokiej pozycji moralnej” – najlepiej takiej, którą cenią Państwa przeciwnicy lub konkurenci. W ten sposób będą chcieli Państwa wspierać.

  1. „Wyjdź poza nowe zasady, aby się połączyć”.
    Jedna rzecz na świecie się nie zmieniła: „znaczenie traktowania ludzi z szacunkiem i uprzejmością”. Gracze władzy łączą się z ludźmi, chociaż połączenie to przybiera nowe formy, takie jak blogi, podcasty i serwisy społecznościowe. Chociaż zmieniają się poszczególne narzędzia technologiczne, z których Państwo korzystają, bycie łaskawym, przyzwoitym i troskliwym człowiekiem jest nie tylko cnotliwe, ale również zwiększa Państwa wpływy.

„Najlepsi gracze władzy mają trwałe wartości zawodowe”.
Obecnie około połowa ludzi w USA otrzymuje wiadomości z telewizji. Nieco ponad 40% korzysta z radia, a ponad 33% czyta gazety. Tylko niewielki procent czyta blogi lub odwiedza strony internetowe w poszukiwaniu wiadomości – ale to się wkrótce gruntownie zmieni. Proszę wejść na początku nowych trendów.

  1. „Przyjmij gorącą atmosferę i nigdy nie idź na kompromis”.
    Dzięki komunikacji elektronicznej ludzie mogą atakować się nawzajem łatwiej niż kiedykolwiek. Internet jest pełen wojen płomieniowych, negatywnych plotek i zwykłego, staroświeckiego chamstwa.

„Centralne pytanie powinno zawsze brzmieć następująco: Co jest Pan gotów zrobić nie tylko we własnym życiu i dla swojej firmy, ale także wnieść wartość dodaną do społeczeństwa?”
Proszę nie pozwolić, aby ataki na Panią krążyły. Proszę monitorować, co ludzie mówią o Pani i Pani organizacji w Internecie. Jeżeli dojdzie do ataku, należy szybko zareagować. Nie należy przesadzać, bo to tylko podsyca ogień. Zamiast tego należy sprostować nieprawdę, odpowiedzieć na pytania i iść dalej. „Akcentuj to, co pozytywne”. Nagłaśnianie nagród. Stworzyć atrakcyjną, funkcjonalną stronę internetową, ze zdjęciami i aktualnymi informacjami, które pozwolą odeprzeć ataki.

„Przekonałam się, że najważniejsza jest jedna zasada: robić to, co należy i robić to w taki sposób, aby wszyscy mówili, że jest to słuszne”.
Niektóre z Państwa wartości mogą być niepopularne. Proszę pamiętać, co jest najważniejsze – Pani wartości, a nie to, co mówią o Pani inni.

  1. „Skup się na swoich mocnych stronach”.
    Czasami ludzie mogą chcieć, aby podjęła Pani określone działanie. Proszę uznać swoje mocne strony i cele, zamiast poddawać się naciskom z zewnątrz.

„W odniesieniu do technologii… informacja to potęga”.
A. D. „Pete” Correll stanął przed takim wyzwaniem w firmie Georgia-Pacific. Pomimo nacisków z wielu stron firmy, aby działać szybko w celu zażegnania kryzysu, Correll wiedział, że jako Prezes Zarządu musi poświęcić czas na wysłuchanie wszystkich i zajęcie się każdym problemem. Przeprowadził firmę przez trudny okres, a uznając jego wartości i kompetencje, Organizacja Narodów Zjednoczonych zatrudniła go do udziału w Szczycie Ziemi w 1992 roku.

Correll zademonstrował kluczową siłę gracza władzy: stanowczość. Jeżeli nie jest to dla Pana naturalne, proszę nad tym popracować. Ponadto musi Pan umieć przeprowadzić ukierunkowane badania. Gdy jest Pan zaangażowany w transakcję, powinien Pan dowiedzieć się wszystkiego o drugiej stronie, tak aby mógł Pan nadać kształt interakcji i utrzymać ją w przyjaznym tonie. Nie należy niczego zakładać. Należy zaplanować i przećwiczyć wszystkie interakcje, aż po sposób wejścia do pomieszczenia.

  1. „Rozwijaj swoją sieć, goląc ją”.
    Sukces zależy od tego, kogo się zna. Należy stworzyć listę kontaktów i utrzymywać ją, śledząc zmiany w ich statusie osobistym lub zawodowym. Okresowo uzupełniać swoją listę. Oczywiście należy utrzymywać kontakt z bliskimi przyjaciółmi. Jednak, gdy kontakty biznesowe przestają być przydatne, należy pozwolić sobie na zwiększenie dystansu.

Zacząć rozwijać swoją sieć na początku kariery. Proszę szukać osób, które podzielają Państwa zainteresowania i prosić osoby, które Państwo szanują, na przykład profesorów z uczelni, o przedstawienie Państwa osobom. Uczestniczyć w spotkaniach zarówno formalnych, jak i nieformalnych, aby poznać ludzi. Oceniać nowych znajomych, badając ich charakter, rodziny i wartości. Przyłączać się do organizacji.

Proszę znaleźć mentorów i podzielić się z innymi własną wiedzą i doświadczeniem: Ten rodzaj hojności poszerzy dla Państwa sieć kontaktów. Wykorzystywać symbole, aby zwiększyć swój wpływ. Przyłączenie się do szanowanej instytucji lub organizacji połączy Państwa z innymi, którzy ją cenią.

  1. „Szukać uznania, ale praktykować pokorę”.
    Wiele osób ma pokój „Jestem”, miejsce, w którym eksponuje trofea, nagrody i dyplomy. Może to jednak prowadzić do inflacji ego. Jako osoba sprawująca władzę proszę pamiętać, że dzieli Pani podstawowe człowieczeństwo ze wszystkimi w organizacji, od góry do dołu. Proszę traktować wszystkich z szacunkiem.

Proszę pomagać tym, którzy są w dołku. Jest to zarówno humanitarne, jak i praktyczne: nigdy nie wiadomo, kto stanie się przyjacielem lub przydatnym klientem. Słuchać tego, co mówią inni, a nie tego, co chcieliby Państwo, aby mówili. Aby utrzymać kontakty z osobami i organizacjami, które Państwu pomogły, należy się odwdzięczyć.

  1. „Szukajcie władzy, ale nigdy nie zapominajcie się nią dzielić”.
    Ludzie, którzy najlepiej potrafią sprawować władzę, są również najlepszymi ludźmi. Posiadają silne wartości zawodowe, takie jak pracowitość, ale również praktykują coś jeszcze rzadszego: „Całkowitą i zupełną uczciwość”. Grzecznie, ale stanowczo odrzucają nieetyczne propozycje. Mają „wyższy cel”. Nie chodzi im tylko o wynagrodzenie, chcą uczynić świat lepszym.

W każdej sytuacji stosują swoje zasady etyczne; na pierwszym miejscu stawiają czynienie dobra, a zdobycie władzy jest odległe. Gdy już zdobędą władzę i bogactwo, dzielą się nimi. Dzielenie się obejmuje również sferę informacji: Edukują innych i uczą ich krytycznego myślenia. Prawdziwi gracze władzy koncentrują się na długim okresie i szanują wartości ludzi i kultur, z którymi mają do czynienia.

Patrząc w przyszłość
Planując swoją ścieżkę życiową w celu zdobycia i sprawowania władzy, nie należy przyjmować pierwszej lub najbardziej oczywistej oferty, takiej jak dobrze płatna praca. Zamiast tego należy szukać stanowisk, które pozwolą Państwu działać zgodnie z Państwa wartościami. Proszę bronić tego, w co Państwo wierzą, na przykład swojej wiary religijnej, nawet jeżeli jest ona niemodna. Proszę studiować historię, pomoże to Państwu zrozumieć działanie władzy. Solidne zrozumienie ludzi i własnych, niezmiennych wartości pozwoli Panu zakotwiczyć się w miejscu, w którym przetaczają się fale zmian. Nie ulegnie Pan pozornej sile nowych technologii.

Jedną z najważniejszych niezmiennych wartości jest utrzymywanie relacji, w tym z małżonkiem, który Pana wspiera i rozumie. Kolejną wartością jest ludzki dotyk. Proszę słuchać ludzi. Nie przerywać. Zapamiętać ich imiona. Pytać, co myślą.

O autorze

Robert L. Dilenschneider jest założycielem i dyrektorem generalnym firmy public relations oraz autorem książek On Power, The Corporate Communications Bible i innych książek o tematyce biznesowej.

Rate this post